IEPEN FRYSK KAMPIOENSKIP SLOEPROEIEN

22e editie met 85 sloepen en 700 roeiers

LEMMER- WSV ‘de Zevenwolden’ organiseert op zaterdag 13 mei het Iepen Frysk Kampioenskip Sloeproeien in Lemmer. Start en finish van de circa 22 kilometer lange roeiwedstrijd zijn bij het clubgebouw van de Lemster watersportvereniging langs de Zijlroede.

De deelname aan deze 22ste editie telt maar liefst 85 sloepen met in totaal 700 roeiers, uit heel het land. De Lemster race staat bekend als één van de zwaardere races in de nationale reeks van FSN-wedstrdijden oftewel wedstrijden om het Nederlands Kampioenschap van de Federatie Sloeproeien Nederland. Vorig jaar was de wedstrijd in Lemmer extra zwaar. De roeiers gingen niet alleen het gevecht met elkaar aan, maar ook tegen de ijskoude noordenwind en forse hagelbuien. “Dat deed echt  pijn, maar sloeproeien is sowieso geen sport voor watjes.”

Nationaal Kampioenschap
Bij dit Iepen Frysk Kampioenskip Sloeproeien gaat het er uiterst serieus aan toe. De bemanningen roeien namelijk niet alleen voor deze Friese beker. De prestaties in Lemmer tellen voor alle klassen mee voor het Nederlands Kampioenschap. Bovendien staat deze Friese roeirace te boek als oefenwedstrijd voor de HT-race. Die befaamde oversteek van Harlingen naar Terschellingis is veertien dagen later.

Parcours
De wedstrijd start om 12.30 uur aan de Zijlroede bij het Clubgebouw van WSV de Zevenwolden, Plattedijk 2 in Lemmer. Vanaf circa 15.00 uur is daar ook de finish. Het parcours loopt via de Zijlroede naar de Groote Brekken, die op en neer wordt geroeid. Daarna gaat de route langs de polders tussen Lemmer en Sloten. Om daarna weer terug te keren via de Brekken naar de finish.

Spottersplaatsen
- Terras op het water van de Eerste Aanleg bij Watersportcentrum Tacozijl, Plattedijk 20a, Lemmer.

- In de Brekkenpolder, ten noorden van Lemmer, bij de Rengersbrug/Doraweg langs de Langesleat.
  Hier passeren de roeiers tussen 13.30 en 13.45 uur. Later komen ze ook nog langs bij het fietspontje.
- Start en finish vanaf de openbare oevers langs de Zijlroede. Wie daar wil kijken, kan het beste de auto
  ‘achteraan’ parkeren op de ‘IJsbaan’, het grote parkeerterrein bij het strand van Lemmer.