ZEILERS IN KIELZOG MICHIEL DE RUYTER NAAR CHATMAN

Historische oversteek in teken van vriendschap

VLISSINGEN- Negentig zeiljachten vertrekken op dinsdag 13 juni uit Michiel de Ruyter’s geboorteplaats Vlissingen voor een oversteek naar het Engelse Chatham. Ze gaan de roemruchte Tocht naar Chatham herdenken die De Ruyter 350 jaar geleden ondernam.

Dit keer staat de tocht, die de Nederlandsche Vereeniging van Kustzeilers organiseert, echter in het teken van vriendschap. Want waar De Ruyter vertrok om de Engelse marinevloot te verwoesten, is het de bedoeling met de Engelsen de historische inval op feestelijke wijze te herdenken.

Uitzwaaien

Het vertrek van de grote vloot jachten op 13 juni zal een spectaculair gezicht zijn. De deelnemende jachten moeten namelijk allemaal de sluis bij Vlissingen passeren om zee te kiezen. Omdat ze echter niet allemaal tegelijkertijd in de sluis passen, zullen er de hele ochtend boten geschut worden. Vanaf de sluis kunnen de deelnemers worden uitgezwaaid voordat ze de Westerschelde uitzeilen en aan de oversteek van de Noordzee beginnen.

Feestelijke herdenking

Het is dit jaar 350 jaar geleden dat Michiel de Ruyter de roemruchte Tocht naar Chatham ondernam, de Engelse vloot een flinke slag toebracht en daarmee het einde van de Tweede Engelse Oorlog wist te bespoedigen. De 90 Nederlandse jachten die op 13 juni voor de herdenking van deze roemruchte tocht uit Vlissingen – de geboortestad van De Ruyter – vertrekken, hebben vriendelijker bedoelingen. Bovendien worden ze ditmaal door de Engelsen verwacht. Er staat hen een feestelijk herdenkingsprogramma te wachten met als hoogtepunt het spektakelstuk  “Medway in Flames” op zaterdag 17 juni. Daarna keren de deelnemers terug naar hun thuishavens of vervolgen ze hun tocht langs de Engelse kust.

Veiligheidscontrole

De deelnemers verzamelen op maandag 12 juni in de 1e Binnenhaven van Vlissingen. Daar vindt vervolgens een steekproefsgewijze veiligheidscontrole plaats om te controleren of de jachten aan de veiligheidseisen voldoen die voor deelname aan de tocht gelden. Voor de Kustzeilers is veiligheid op zee namelijk een belangrijk thema.

Michiel-de-Ruyter Michiel-de-Ruyter
06%20Vlissingen,%20Michiel%20de%20Ruyter 06%20Vlissingen,%20Michiel%20de%20Ruyter
m1ozl7tao49p_504h m1ozl7tao49p_504h
Zeeslag Zeeslag