ALMERE REGATTA MET 70 BOTEN

Wedstrijden op Markermeer

ALMERE- De 7e editie van de Almere Regatta mag zich komend weekeinde verheugen op een mooi deelnemersveld. Met bijna 70 boten verdeeld over 9 klassen is weer een mooie strijd te verwachten.
De wedstrijden worden gehouden op het Markermeer ter hoogte van de Pampus vluchthaven. Thuisbasis is Marina Muiderzand (Almere). Er wordt gevaren op 2 wedstrijdbanen voor UP/Down met 4 wedstrijden per dag. Daarnaast wordt er elke dag een Langebaanwedstrijd gehouden. De wedstrijden in de ORC-klasse tellen mee voor het overall klassement ORC 2017 van de Noordzee Club. In de J-109 maken is het onderdeel van het klassement 2017 voor het Nederlands Kampioenschap. De Almere Regatta maakt bij de 1/4-Tonners onderdeel uit van de Dutch Quarter Tonners Cup 2017.

ORC klassen

In de 4 ORC klassen (gemeten zeiljachten die op basis van een handicap tegen elkaar varen) hebben zich 24 boten aangemeld. In de ORC-1 is de winnaar van 2016 Grand Slam (Hans Keverling Buisman uit Lelystad) weer de grote favoriet. De ORC-2 telt een mooi veld met 13 boten. Grote favoriet lijkt de Saffier Nitro met schipper Dennis Hennevanger te zijn. Andere kandidaten voor de overwinning zijn de ”Flevomareboot” Decatur (Gebr. de Zeeuw), Sunshine 4 (Ab Pasman) en Fun-X (Bob Jansen; ook lid van Flevomare) Totaal 6 inschrijvingen in de ORC 3 en 4. Wie deze resp. klassen gaan winnen is moeilijk te voorspellen.

J-109 en J-80

Naast de boten die op handicap varen zijn er ook een aantal eenheidsklassen. De J-109 klasse heeft met 9 inschrijvingen een zeer mooi veld. Er zijn meerdere kanshebbers voor de eindoverwinning. Kunnen de boten van Team Heiner verrassen of wordt het de nummer 2 van 2016 de Majic van Arnout Jorrtisma. Namens Flevomare zal Maatskip J van Menno Koen aan de start verschijnen. Ook een mooi veld van 8 boten in de J-80 klasse. De meeste hebben Jachthaven Naarden als thuisbasis. De JSB van Jorrit Beekman is de grote favoriet.

1/4 Tonners en FF65

Zeven boten in de 1/4-Tonners klasse. Deze boten zijn veelal wat ouder/klassieker, maar staan garant voor spektakel op het water. Als laatste klasse in de UP/DOWN banen varen de 5 boten in de FF65. Zij verschijnen na een aatal jaren van afwezigheid weer bij de Almere Regatta.

Langebaan

Voor de langebaanwedstijden (2 per dag) hebben zich totaal 16 boten aangemeld. 13 boten starten in de X-Yachts Family Class. De andere 3 boten in de SW-klasse. Hier is het onmogelijk een winnaar te voorspellen.

X-Yachts Holland Cup

Dit jaar zal de zesde editie van de X-Yachts Holland Cup gehouden worden op 20 & 21 mei, waarvan de derde keer in Marina Muiderzand in samenwerking met de Almere Regatta. Ruim 20 X-Yachts eigenaren komen dit weekend naar naar Marina Muiderzand om te zeilen én natuurlijk voor de sociale activiteiten na het zeilen. De gemeten X-Yachts (Sport-klasse) varen bij de ORC-klassen. Voor de Familie-klasse, die zonder spinnaker varen, wordt een aparte baan uitgezet.

Overige activiteiten

In het kader van ”overige activiteiten” zal de speciale veerdienst van Marina Muiderzand naar Pampus Forteiland en Muiderslot op beide dagen afvaren. Vertrek 13.15 uur vanaf Marina Muiderzand.
Voor de kinderen zullen er weer attracties worden neer gezet. ’s Avonds is het mogelijk (tegen betaling) aan te sluiten bij de BBQ en kan deelgenomen worden aan het feest in de feesttent.

AR 14-2 AR 14-2
almere-regatta-2012 almere-regatta-2012