RADICALE INITIATIEVEN IN VOLVO OCEAN RACE

Nieuwe boten, tweejarige cyclus, non-stop rond Antarctica

STOCKHOLM- De organisatie van Volvo Ocean Race heeft vandaag een reeks radicale initiatieven gepresenteerd, die van de race de zwaarste allround beproeving in het professionele zeilen maken.

Tot de veranderingen behoort de keuze van de nieuwe 60-voet (18,29 meter), door foils (vleugels) ondersteunde, One Design monohull racejacht, ontworpen door de Fransman Guillaume Verdier. Plus de introductie van een 32-50 voet (10-15m) One Design ‘vliegende’ catamaran voor de havenraces. Voor het ontwerp hiervan lanceert de organisatie vandaag een aanbesteding. De zee-etappes blijven doorslaggevend voor de eindzege in de Volvo Ocean Race, maar de wedstrijdserie langs de kust gaat zwaarder meetellen dan op dit moment. Momenteel geldt het klassement voor havenraces enkel als tiebreaker. Om in de toekomst te winnen, is expertise in zowel monohull oceaanracen als multihull racen in havenwedstrijden nodig. Beide competities worden in essentie door dezelfde bemanning gevaren. “We hebben veel discussie gevoerd over multihull versus monohull en de uiteindelijke oplossing is om beide te doen. Er komen dus drie rompen in toekomstige edities: een monohull ondersteund door foils en een vliegende catamaran”, aldus Volvo Ocean Race CEO Mark Turner.

“De Volvo Ocean Race is voor een team altijd de ultieme test geweest. Met deze veranderingen, samen de meest radicale sinds het begin in 1973, brengen we de race naar een volgend niveau. De obsessie die menig generatie zeilers heeft gedreven om alles opzij te zetten om de Volvo Ocean Race te winnen blijft, maar om de trofee te bemachtigen zijn meer deskundigheid, toewijding en opoffering nodig.”

“We blijven trouw aan onze DNA als een oceaanrace, maar we gaan nu ook ‘s werelds beste zeilers tot het uiterste testen met de havenwedstrijden.”

“Tegelijkertijd bevat het commerciële aanbod zoveel extra elementen. We blijven één van de weinige mondiale, professionele sportevenementen van wereldklasse met een uitgebreid commercieel pakket en een uitstekend Business to Business product. Samen met een rijk erfgoed en goede activatiemogelijkheden van consument, media en medewerkers. Veel daarvan wordt uitgewerkt in de campagnes.”

“We hebben geluk met de sterke en consequente ondersteuning van onze eigenaren Volvo, die reeds twee decennia duurt sinds de overname van het evenement. De race heeft nog nooit zo’n krachtige positie gehad als we naar de komende tien jaar en verder kijken.” Het is twintig jaar geleden dat Volvo de race overnam van Whitbread. Sindsdien leverde het Zweedse bedrijf visie en trouwe support. 

“Destijds zei Volvo dat de race op een succesvolle manier avontuur, sport en technologie van hoog niveau samenbrengt”, aldus Henry Sténson, Executive Vice President voor Communication & Sustainability Affairs van Volvo Group. 

“Hoewel in de afgelopen twintig jaar veel is veranderd, is fundamenteel alles hetzelfde gebleven. We zijn vooral enthousiast over hoe de Volvo Ocean Race het commitment aan innovatie kracht bij zet. Voor ons bij Volvo Group is dat een belangrijk gebied.”

Daarnaast benadrukt Björn Annwall, Senior Vice President voor Strategy, Brand & Retail bij Volvo Cars, de hernieuwde inzet van de race voor duurzaamheid. “Volvo Car Group is al lange tijd betrokken bij duurzaamheidsprojecten. Wij zijn daarom verheugd om te zien dat de race haar positie versterkt als sportevenement dat zo in harmonie is met het zeemilieu.”

Voor de One Design monohull van de gewilde Franse scheepsbouwkundig ingenieur Guillaume Verdier zal gebruik worden gemaakt van de nieuwste generatie ‘foiling’ technologie. Daarmee wordt de boot ongelooflijk snel en spectaculair om naar te kijken. Het aantal bemanningsleden komt waarschijnlijk op 5 tot 7 te liggen, waarbij de stimulering van gemengde teams en deelname van jeugdzeilers blijft bestaan. De race gaat acht nieuwe monohulls bouwen, die vanaf januari 2019 worden geleverd. Teams kunnen die leasen om de opstartkosten van een campagne te verlagen. De sponsors die bij de huidige 2017-18 editie betrokken zijn, krijgen als eerste de optie om in te stappen zodra de Notice of Race en Commerciële Deelname Overeenkomsten in oktober 2017 worden gepubliceerd.

Daarnaast lanceert de race een aanbestedingsproces voor een nieuwe One Design 32-50 voet (10-15 meter) ’vliegende’ catamaran voor gebruik tijdens de In-Port Race Series; een boot uitgerust met een aantal technologieën bekend van de America’s Cup en andere nieuwe multihulls, zij het in een One Design niet-ontwikkelingsmodus.

Nieuwe raceparcours

De race plant grote veranderingen in het raceparcours en de stopover formats voor het komende decennium. Deze wijzigingen zullen de commerciële aantrekkelijkheid versterken, maar met behoud van zijn sportieve integriteit. Hoewel de race zich heeft gecommitteerd aan nog twee starts vanuit haar thuisbasis en belangrijke partner Alicante, zouden toekomstige edities buiten Europa kunnen starten en finishen. Ook een non-stop etappe rond Antarctica of zelfs een non-stop race rondom de wereld behoren tot de mogelijkheden. Ondanks dat de routes kunnen variëren, committeert de race zich aan het bezoeken van Noord-Amerika, Zuid-Amerika, Australazië, Groot-China en tenminste vijf grote Europese markten minstens één keer per twee edities. Dat geeft commerciële duidelijkheid voor twee-cyclus plannen, zelfs als de exacte route nog niet bekend is. Daarnaast kunnen gaststeden kiezen uit een scala van flexibele stopover formats, variërend van 24-48 uur pit-stop tot kortere tussenstops van vijf dagen tot de traditionele ‘twee weekend’ stopovers met volledige activatie. Het bid proces voor de komende drie edities begint vandaag.

Jaarlijkse race-activiteit

Het Volvo Ocean Race bestuur heeft racemanagement gevraagd te kijken naar de haalbaarheid van het verschuiven van de race naar een tweejarige cyclus. Dat proces is nog niet afgerond, maar het is al wel zeker dat in de toekomst elk kalenderjaar race-activiteiten zullen plaatsvinden. Dat is een duidelijke evolutie van de huidige situatie met een gat van meer dan twee jaar tussen de edities.

De Volvo Ocean Race begon in 1973 als de Whitbread Round the World Race en bestaat in 2023 een halve eeuw. De race overweegt plannen voor een speciale vijftigste jubileumrace, die de zeillegendes die ooit deelnamen zal eren. 

 

 

m44878_13-00-170518-asv-7228 m44878_13-00-170518-asv-7228
m44880_13-00-170515-render-new-a-gradient m44880_13-00-170515-render-new-a-gradient
m44881_13-00-170515-render-new-b-gradient m44881_13-00-170515-render-new-b-gradient
VOR2016_160608_as_00113 VOR2016_160608_as_00113
13_00_170515_render_NEW_A1 13_00_170515_render_NEW_A1
m44883_13-00-170517-thenextdecade-infographics-facebook-3-01 m44883_13-00-170517-thenextdecade-infographics-facebook-3-01