DUTCH YOUTH REGATTA MET 773 BOTEN

Record aantal inschrijvingen in negen klassen

WORKUM- De 16e editie van de Dutch Youth Regatta (DYR) in Workum start donderdag.  Er zijn momenteel 773 inschrijvingen die in negen verschillende klassen in actie gaan komen. Watersport-TV is donderdag aanwezig om verslag te doen.

Voor veel van de internationale deelnemers is het onderdeel van hun kwalificatie voor EK’s en WK’s en dus beloofd de competitie sterk te zijn. Nieuw dit jaar is een nieuwe sponsor Windesign en de High Perfomance baan waar de Nacra 15 de 29er klasse zal vergezellen. Omdat er al snel na de start van de inschrijvingen een wachtlijst ontstond heeft de organisatie actie ondernomen om een extra groep toe te voegen. In totaal zijn er nu vijf startgroepen (393 zeilers) bij de Optimist klasse, waarbij de Benjamins (<12 jaar) op de baan varen bij de RS Feva en de Cadet klasse. Hierdoor kunnen er dit jaar meer jonge zeilers deelnemen. ZV Workum neemt deze baan onder haar hoede.

High Performance baan
De Nacra 15 klasse maakt haar debuut op de Dutch Youth Regatta dit jaar op de nieuwe High Performance baan. Onder andere de winnaar van vorig jaar en huidig Wereld kampioen in de Optimist Max Wallenberg heeft de overstap gemaakt naar deze nieuwe klasse. De snelle 29er vaart op dezelfde baan. Dit evenement is onderdeel van hun Eurocup. Een nieuw comité gaat deze races in goede banen leiden: Sailservice met wedstrijdleider Alex Hoeve.
Het comité van WV Braassemermeer zal de Optimistenbaan leiden en een tweede comité van de lokale club ZV Workum draait de baan van de Laser en de Splash klasse.

Toonaangevend

De Dutch Youth Regatta (DYR) is al 16 jaar het toonaangevende jeugdzeilevenement in
Europa. Tijdens dit vierdaagse evenement zeilen ca 750 jeugdzeilers (8 tot 23 jaar) uit 24 verschillende landen op vier wedstrijdbanen om het Open Nederlands Kampioenschap in deverschillende jeugdklassen. De zeilers behoren tot de absolute top in hun klasse en komen uit de meeste Europese landen en zelfs uit onder andere Koeweit, Mexico, Singapore en de USA om deel te nemen aan het evenement. De Dutch Youth Regatta wordt georganiseerd door de Stichting Dutch Youth Regatta in samenwerking met het Watersportverbond en de verschillende Klassenorganisaties.  De DYR wordt georganiseerd vanuit Aqua Resort It Soal in Workum.

Fotografie Valentijn van Duijvendijk

kkkk kkkk