EUROPEES KAMPIOENSCHAP J/70

Drie Nederlandse teams aan de start

HAMBLE-LE-RIC- Dit weekend gaat het Europees Kampioenschap J/70 van start bij de Royal Southern Yacht Club in Hamble-le-Rice. Vanuit Nederland reizen er drie teams af naar Engeland. Het team Kim from Holland, team Roermond (gemengd team met KW Sneek) en team She Sails.

Eerst zijn de metingen, maandag de practice race met aansluitend de opening en dinsdag starten de wedstrijden op de Solent. De inschrijflijst staat nu op 45 boten en het volledige podium van het EK van vorig jaar is aanwezig. ”Dat zal weer even wennen worden. Van 1 tegenstander in het match racen naar 5 in de Eredivisie vonden we al druk op de lijn, laat staan 44. Maar de Solent is fantastisch en erg uitdagend varen, we hebben er zin in!”, aldus Fettje Osinga, team captain van She Sails.

Het team van Roermond vaart samen met het team van de KWS uit Sneek. ‘Wij willen vooral ervaring op doen en lekker varen. Dit is voor het eerst dat we samen gaan varen’ zegt Max Visser, stuurman van Roermond. Alle drie de Nederlandse teams komen ook uit in het amateur klassement dat in veel sportbootklassen gehanteerd wordt.

Nederlandse J/70 klasse
Inmiddels zijn er zo’n 20 J/70’s in Nederland en de klasse begint dus verder te groeien. Steeds meer verenigingen schaffen een boot aan en natuurlijk is er de vloot van J/Club die ingezet wordt voor de Eredivisie Zeilen, maar waar ook teams de J/70 evenementen mee varen, waardoor er een mooie basis ligt. Afgelopen weekend stond een Duits evenement op de kalender dat gevaren wordt in Lelystad, de NRW Cup. ‘Al een paar jaar is hier een mooi veld van de J/70 klasse dus het was een voor de hand liggende keuze om dit evenement op de kalender te zetten’ aldus het bestuur van de J/70 klasse in Nederland.

Updates van de Nederlandse deelnemers zullen geplaatst worden op de facebook pagina van de klasse. Meer informatie over het event: https://royal-southern.co.uk/Afloat/2017/J-70-European-Championships

photocredits Michael Hilliges

nJ70 nJ70