VAN DE SLOOT IN DE WAL

Polyester van pleziervaartuigen als oeverbeschoeiing

ALMERE- Bij de Beatrixsluis In Almere wordt maandag gestart met de aanleg van de eerste meters aan duurzame oeverbeschoeiiing, gemaakt van oude polyester pleziervaartuigen.

Alles moet duurzaam, alles moet cyclisch, dus ook de watersport. Maar wat moeten we met die miljoenen kilo’s aan afgedankte polyester boten? Decennialang was dit de vraag. De boten zijn gemaakt van thermoharde composieten: materiaal dat zo hard is, dat het niet te recyclen is. Onderzoekers van hogeschool Windesheim zochten én vonden echter een oplossing om het materiaal te hergebruiken door er nieuwe, sterke damwanden voor oeverbeschoeiing van te maken. Een toepassing die past bij de ambities van Waterschap Zuiderzeeland om de milieubelasting van het waterschap te verminderen. Doorgaans zijn de damwanden voor oeverbeschoeiing gemaakt van tropisch hardhout. Door kunststof damwanden te gebruiken, hoeven er minder bomen te worden gekapt. Bovendien gaat deze duurzame oeverbeschoeiing naar verwachting veel langer mee.

CompoWorld heeft de verschillende partijen samengebracht om tot een mooi voorbeeld van circulaire economie te komen. In een proefproject met mede initiatiefnemer Reimert Bouw en Infrastructuur zijn de afgelopen maanden in Lelystad tachtig van deze damwanden gemaakt. De eerste planken zijn inmiddels gereed om te plaatsen, om zo een duurzame oeverbeschoeiing bij de Beatrixsluis in Almere te maken.

Bekijk video over slopen van boten

Boten slopen (https://www.youtube.com/watch?v=KSFIsBtVM3o)