DEE CAFFARI VOOR ZESDE MAAL ROND DE WERELD

Schipper van VOR-racer met boodschap

ALICANTE- Vorige week kondigde de Volvo Ocean Race de zesde boot aan. Een team met een boodschap: Turn the Tide on Plastic. Geleid door de Britse recordzeilster Dee Caffari, die voor de zesde maal de wereld rond gaat. Dit keer met een gemengde bemanning van vijf mannen en vijf vrouwen, voornamelijk onder de dertig jaar.

Haar Volvo Open 65 draagt de bijzondere missie van het VN-Milieuprogramma #CleanSeas uit. Gedurende acht maanden zullen Caffari en haar team als ware ambassadeurs de daad bij het woord voegen. Zij streven ernaar de mensen die ze op hun route van 45.000 nautische mijlen langs twaalf gaststeden op zes continenten bereiken tot actie te laten overgaan. Caffari, die als enige vrouw ooit non-stop en solo in beide richtingen rondom de wereld zeilde: “Toen ik op zoek ging naar sponsoring voor een team, sprak mij het idee van ‘doel gedreven sponsoring’ aan. Het is motiverender en je kunt er eerlijker mee zijn. Volvo kwam met het idee van duurzaamheid als speerpunt. Het mooie aan dit een project is dat het momentum kan creëren nu dat het is gelanceerd. Er staat immers geen merk op de romp, maar een boodschap. Men kan daar gedurende de race op inspringen.”

Haar campagne wordt tot dusver ondersteund door de Mirpuri Foundation, een non-profit organisatie die is opgezet door de Portugese zakenman en filantroop Paulo Mirpuri. De doelstelling van deze stichting is om een betere wereld achter te laten voor de toekomstige generaties. De andere partner is de Ocean Family Foundation, die het bewustzijn ten aanzien van vervuiling, het belang van biodiversiteit en de noodzaak van behoud van onze wereldzeeën probeert te promoten. Beide stichtingen ondersteunen tevens de Volvo Ocean Race-campagne op het gebied van gezonde oceanen en duurzaamheid.

Mentor

Dee Caffari krijgt als opdracht mee om een bemanning samen te stellen die uit evenveel vrouwen als mannen bestaat van voornamelijk onder de 30 jaar. “Ik heb vrij vaak de rol als coach en met mijn achtergrond als lerares ligt het in mijn lijn om jonge mensen aan boord te nemen. Als je naar de racegeschiedenis kijkt, zie je steeds dezelfde gezichten van ‘zoute zeehonden’ die al vijf of zes keer hebben meegedaan. De aanwas van vers bloed is dus geweldig en de onder 30-regel helpt daarbij. Als je naar een paar eerdere onder 30-zeilers in de race kijkt, hebben ze zich fenomenaal ontwikkeld. Ik denk aan Ian Walker, die Luke Parkinson selecteerde. Luke is nu grinder/trimmer aan boord van Artemis Racing in de America’s Cup. Dat is wat ze kunnen bereiken. Het draait om zelfvertrouwen. Ze zullen een beetje overweldigd zijn door de grootsheid van de Volvo Ocean Race. Ik zal ze als mentor duidelijk maken dat ze erbij zijn, omdat ze erbij horen.” Ze lacht: “Ik zal zelf ook een mentor nodig hebben als schipper van dit team.” Op zee is enige assistentie eveneens welkom. “Ik heb om een paar ervaren zeilers als mijn vrienden aan boord gevraagd. Ze moeten bereid zijn om hun kennis te delen en om hun tijd te besteden aan het voeden van talenten.”

Op de vraag of de 50/50 bemanning een winnende combinatie kan zijn, antwoordt Caffari: “Veel handen maken licht werk, dus ja.” Met betrekking tot haar eigen campagne zegt ze: “De Volvo Ocean Race gaat terug naar meer mijlen op de Zuidelijke Oceaan. Dat is leuk voor ons zeilers, maar ik heb letterlijk een boot vol met mensen die dat nog nooit hebben gedaan. Als je een paar goede stuurlui en extra bemanning hebt, is er geen reden dat je niet de hele tijd kunt pushen. Deze opzet kan dus zeker competitief zijn.” 

Over de selectie van haar bemanning zegt Caffari: “De campagne is letterlijk minder dan 24 uur geleden aangekondigd en ik zou de boot nu al kunnen vullen met jongens van jonger dan dertig jaar. Er hebben zich echter niet veel meiden gemeld. Daarnaast heb ik een paar mensen in gedachten die ik ken en die graag willen. Het gaat om de mix van persoonlijkheden, want het is een behoorlijk intensieve periode. De delivery, Fastnet Race en etappe 0 zullen worden gebruikt voor de selectie. Hoewel we met tien man zeilen, zal ik een grotere groep samenstellen om ziekte en blessures op te vangen. Zeilers zullen middels een roulatiesysteem opstappen.” 

Ze moet echter aan bepaalde nationaliteitseisen voldoen: “Op dit moment komt het grootste deel van het budget van de Portugese Mirpuri Foundation. Hun doel op de lange termijn is om met een Portugees team deel te nemen. Zij willen hiervoor Portugese zeilers klaarstomen. Wij nemen dus sowieso twee Portugezen aan boord. Er kunnen nog meer nationaliteitseisen komen en daarom moet ik flexibel zijn in mijn benadering van de bemanningsstructuur. Dat maakt het extra moeilijk in de korte tijd die ik heb.”

Schoner dan schoon zijn

Als het gaat om de boodschap ‘Turn the Tide on Plastic’ vindt Caffari het belangrijk dat zij en haar team doen wat ze zeggen. “We zullen nieuwe gewoontes moeten bewerkstelligen. Iedereen pakt bijvoorbeeld een fles water zonder erbij stil te staan. We moeten de juiste omgeving creëren, waarin we op de juiste manier handelen. Het maakt niet uit waar we zijn, we zijn nu ambassadeur van iets dat veel groter is dan het team. We staan voor de manier waarop mensen denken over de zeeën en hun plastic gebruik. De zeilers moeten dus schoner dan schoon zijn. Zij geven het voorbeeld. Om dit op hun leeftijd te doen, is echt goed. De boodschap zal zich daardoor veel verder verspreiden.”

“Tot dusver is de zeilsport niet echt duurzaam geweest, maar we zijn bezig met een veranderingsproces. In dat opzicht was het interessant om over de Boat Yard te horen. Hoe ze spullen hergebruiken en gebruiken enz. Dat is echt een volgende stap in ons denken. Zo zijn de vo 65’s inmiddels uitgerust met de hydrauliek stroomgenerator, die in de Vendee Globe al langer wordt gebruikt. Het verandert de mentaliteit van mensen om te accepteren dat dit soort energiebronnen mogelijk zijn. Het is ook goed nieuws dat Conrad Colman aan het communicatieteam is toegevoegd. Hij heeft net de Vendee Globe volbracht zonder fossiele brandstoffen te gebruiken. Hij heeft echt de grenzen opgezocht. Anderen gaan nu op zoek om dit voort te zetten. Dat is geweldig.”

Haar verwachting ten aanzien van resultaten omschrijft Caffari als volgt: “Je begint niet aan de Volvo Ocean Race om op reis te gaan. Het is goed dat de verwachtingen van ons onervaren team niet hoog zijn, maar ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik niet competitief ben. We zullen hard pushen. We zullen net zo gefrustreerd zijn over een gemaakte fout. We willen absoluut de strijd aangaan met de grote jongens. Voor ons is de campagne geslaagd als we tijdens de stopovers zien dat het praten over duurzaamheid is overgegaan in acties. En als de boot met zeilers rond is gekomen. Als we hier en daar een podiumplaats kunnen halen, is het helemaal mooi.”

m45053_sca-141206-halloran-dsc02384-20141207-023742 m45053_sca-141206-halloran-dsc02384-20141207-023742
m45134_13-00-170616-asv-0031 m45134_13-00-170616-asv-0031