SAILING TEAM NL AAN START WK M32

Met schipper Pieter-Jan Postma

MARSTRAND- Op donderdag 13 juli verschijnt Sailing Team NL met schipper Pieter-Jan Postma aan de start van het eerste wereldkampioenschap fleetracen in de spectaculaire M32-catamaran. Deze mondiale titelstrijd vindt plaats in het Zweedse Marstrand en duurt tot en met zondag 16 juli.

Postma bundelt krachten met de regerende ORC-wereldkampioenen Joan Navarro GUIU (ESP) en Gerwin Jansen en met catamaranzeiler Thijs Visser (Rio 2016). Samen mengen ze zich in de strijd om de felbegeerde M32 Perpetual Trophy, oftewel de wereldbeker. Het maximale aantal van zestien teams uit acht landen doet mee. Er staan in totaal vijftien races op het programma. ”Dat wordt een spektakel met zijn allen op de startlijn, want het zijn grote cats”, blikt Postma vooruit. Afgelopen februari maakte de drievoudige olympiër de overstap van zijn vertrouwde eenpersoons Finn naar de M32-catamaran. Onder de naam Sailing Team NL ging hij samen met drie topzeilers een compleet nieuwe uitdaging aan. ’De leercurve is steil geweest. Onze bemanning bestaat uit uitgesproken karakters, die steeds beter klikken. We zijn scherp, direct en eerlijk naar elkaar toe. Zo smeden we een sterk team. Onze ambities reiken dus hoog. Als we in de top tien kunnen eindigen, zou dat fantastisch zijn, maar stiekem willen we top vijf halen.’

Ervaring

Van Sailing Team NL had alleen Thijs Visser (Bunnik) ervaring met catamaranzeilen. Hij werd in 2009 wereldkampioen in de F18-klasse en twee jaar later in de Nacra Infusion. Bij de Olympische Spelen van 2016 kwam hij samen met Nicole van der Velden in de Nacra 17 uit voor Aruba. Gerwin Jansen (Amsterdam) en Joan Navarro GUIU (eveneens woonachtig in Amsterdam) komen uit de grote boten. Vorig seizoen wonnen ze met Bach Yachting Racing team de ORC-wereldtitel. Postma maakte vooral als olympisch Finn-zeiler naam. Hij schreef twee World Cups op zijn naam en in 2016 pakte Postma de Europese titel. Van zijn drie olympische deelnames behaalde de Friese topzeiler bij de Spelen van 2012 de hoogste klassering, de vierde plek.

Als belangrijkste concurrenten voor het aanstaande WK M32 fleetracen in Zweden noemt Postma zesvoudig wereldkampioen match racen Ian Williams (NZL) en regerend wereldkampioen Phil Robertson (GBR). Zij wonnen hun titels in de World Match Racing Tour (WMRT), die in 2016 overging van de monohull naar de multihull (M32). Het WK fleetracen wordt georganiseerd door de M32 International Class Association in samenwerking met de Royal Gothenburg Yacht Club en Aston Sports.

Naast het WK fleetracen (met de vloot rondom de boeien racen) geldt de World Match Racing Tour als wereldkampioenschap match racen (één tegen één). Deze tour bestaat uit in totaal zes wereldbekerevenementen over de hele wereld, waarvan het laatste de finale is. Daarvoor kwalificeert de top zestien zich. Die selectie baseert zich op het gemiddelde resultaat van de vijf voorgaande wereldbekerwedstrijden minus de slechtste score. Sailing Team NL maakte in maart zijn debuut bij de Match Cup Australia, het eerste wereldbekerevenement van 2017. Postma en zijn mannen kregen een wildcard, waardoor ze zich vooraf niet hoefden te kwalificeren. Normaliter moet dat wel en mag de top achttien door naar de wereldbekerwedstrijden. In Perth eindigde Sailing Team NL als zestiende. Deze week doen de Nederlanders in Marstrand mee aan hun tweede wereldbekerevenement. Vorig jaar stonden hier meer dan 100.000 mensen op de kant. In augustus staan de volgende twee in Annapolis (Amerika) en St. Petersburg (Rusland) op het programma. De finale vindt begin november in China plaats.

M32-Eenheidsklasse (One Design)

De M32 werd in 2011 als strikte eenheidsklasse ontworpen door de Zweedse zeiler Göran Marström, die in 1980 brons won bij de Olympische Spelen in Moskou. Naast een goede zeiler is hij tevens een succesvolle bootbouwer van catamarans. Zo komen de oud-olympische Tornado, M5 A-Class, M20-cat en de Extreme 40 van zijn tekentafel. Marström verschijnt volgende week zelf ook aan start van het eerste WK M32 fleetracen ooit.

In 2013 gingen de ontwerp- en productierechten van de M32 naar het Zweedse bedrijf Aston Harald AB. Aan het roer van dit bedrijf staat Håkan Svensson, een fervent zeiler en zakenman. Net als Marström zal Svensson zich in de strijd om de wereldtitel M32-fleetracen mengen. In juni 2015 nam Aston Harald de World Match Racing Tour over. Deze mondiale zeilserie voor professionals staat onder de auspiciën van World Sailing, de internationale zeilfederatie. In 2016 werd de M32 geïntroduceerd in de WMRT.

WMRT16Sweden0702IR_1158 WMRT16Sweden0702IR_1158