VRIJWILLIG KIELHALEN

Zeilers gaan waterplanten creatief te lijf

AKERSLOOT- Watersporters in gebieden waar waterplanten momenteel overheersen worden tot creativiteit gedwongen.

Femke de Vries fotografeerde deze week op het Alkmaardermeer tijdens een zeilwedstrijd een bemanningslid van een Dehler die zich aan een lange lijn naast de boot liet slingeren om zo al zeilende de kiel en het roerblad van waterplanten te kunnen ontdoen.

Zodra het onderwaterschip weer schoon was, werd hij aan boord gehesen. Het ritueel werd tijdens de circa anderhalf uur durende clubwedstrijd diverse malen herhaald. Andere deelnemers bewapenen zich met harken en prikstokken. John Vooren, eigenaar van een kajuitzeiljacht heeft een touw onder zijn boot gespannen die hij als een soort van flosdraad gebruikt. De organisatie van de clubwedstrijden heeft inmiddels besloten dat de eigenaren van zeiljachten tijdens de races hun motor mogen starten om even achteruit te kunnen varen.

Fotografie Femke de Vries

DSC_1337 DSC_1337