ANNA LUSH ACHTSTE TEAMLID BRUNEL

Britse zeilster (37) begint aan haar tweede Volvo Ocean Race

SCHEVENINGEN- De Britse zeilster Annie Lush neemt met Team Brunel deel aan de Volvo Ocean Race 2017-18. Voor de 37-jarige Lush wordt het haar tweede Volvo Ocean Race. Team Brunel schipper Bekking is erg blij dat hij de voormalige Olympische zeilster aan zijn team heeft kunnen toevoegen.

In de Volvo Ocean Race 2014-15 was Lush lid van Team SCA. Het team dat uiteindelijk als zesde eindigde in het klassement. Voor de ambitieuze Lush was dat haar debuut in de Volvo Ocean Race. Deze editie keert ze terug maar nu als onderdeel van Team Brunel.

Lush: “De vorige keer waren wij de eerste vrouwen sinds een hele lange tijd. Het doel was toen niet zo zeer om een team met alleen maar vrouwen te hebben maar het was wel onze mogelijkheid om aan de race mee te kunnen doen. De regelwijzigingen voor deze editie, die gemixte teams aanmoedigt, brengt nieuwe mogelijkheden met zich mee. Dus toen ik hoorde dat de meest ervaren Volvo Ocean Race zeiler (Bekking red.) weer mee zou doen was het voor mij logisch om juist hem te bellen.”

Bekking: “Ik denk dat alle kenners weten wat voor een complete zeilster ze is. Annie heeft twaalf jaar ervaring in het Olympische zeilen en ze heeft de Volvo Ocean Race al een keer gevaren. Ze is dan ook echt een fantastische toevoeging aan ons team. De manier waarop zij zichzelf de afgelopen weken binnen het team heeft bewezen en de manier waarop ze door het team is geaccepteerd dat is geweldig. We zijn dan ook echt heel blij dat ze onderdeel uit maakt van Team Brunel.”

In het verleden heeft Bouwe desgevraagd laten weten geen voorstander te zijn van vrouwen bij hem aan boord. Waarom ziet die dat nu anders? “Ik ben van gedachten veranderd. De regels zijn nu zo dat we twee extra vrouwen aan boord kunnen hebben. Twee mensen betekent vier paar extra handen. In de vorige editie mochten we nog met acht mannen varen, nu zijn dat er nog maar zeven. Als je dan twee paar extra handen aan boord kunt krijgen is dat een no-brainer. We kunnen allemaal zien hoe moeilijk het nu al is om met deze boten te zeilen, kun je je voorstellen hoe het is als je nog maar met zijn zeven bent. We gebruiken nu de regels zo goed mogelijk om er het optimale uit te halen. En ik heb geleerd dat er geen verschil is tussen mannen en vrouwen, we zijn allemaal teamleden op hetzelfde niveau. Wij selecteren de beste zeilers. Annie is één van die beste zeilers en daarbovenop is ze ook nog eens een geweldige persoon.”

Ondanks dat de boot pas een paar weken in het water ligt en het team nog regelmatig wisselingen kent is Lush al vol vertrouwen over de rol die haar Team Brunel gaat spelen.

Lush: “We zijn slechts een maandje bij elkaar, maar het voelt in ieder geval langer en dat is een goed teken. We zijn echt al een team. Het is geweldig om die jonge jongens erbij te hebben uit de America’s Cup. Aan de ene kant hebben we dus het talent van Kyle, Carlo en Peter maar tegelijkertijd ook de ervaring van een Bouwe en Alberto. Dat is echt een goede mix. Het team is goed voor elkaar en voor mij. Ik heb echt het gevoel dat we aan het begin van iets staan wat best weleens heel bijzonder kan zijn.”

Lush: “Het was Bouwe al opgevallen dat ik altijd iets in of met de kleur magenta draag. Als ik het ergens kan laten terugkomen dan doe ik dat. Zo heeft mijn zonnebril magenta details en zijn mijn sokken vaak magenta. Maar nu is het tijd voor geel. Ik heb thuis trouwens al een gele auto. Eigenlijk is iedere felle kleur goed voor mij. Vanaf nu is dat dus geel!””

Annie Lush is de achtste voor Team Brunel geselecteerde zeiler. Met nog 70 dagen tot de start in Allicante zijn dit alle tot nu toe voor Team Brunel geselecteerde zeilers:

-      Bouwe Bekking (NED)

-      Carlo Huisman (NED)

-      Kyle Langford (AUS)

-      Juanpa Marcos (ARG)

-      Alberto Bolzan (ITA)

-      Maciel Cicchetti (ARG)

-      Peter Burling (NZL)

-      Annie Lush (GBR)

Laatste etappe Leg Zero

De vloot van Volvo Ocean 65’s verlaat zondag het Franse Saint-Malo met als bestemming Lissabon. Deze etappe is de laatste van in totaal vier etappes van Leg Zero, een kwalificatie serie voor de Volvo Ocean Race in oktober start in Alicante.

anna anna
m45391_13-00-170806-asv-5011 m45391_13-00-170806-asv-5011