SNEEK DOET GOEDE ZAKEN IN WOUDSEND

Titelkandidaat Grou valt met schade uit

WOUDSEND – Douwe Visser heeft maandag in Woudsend het SKS-skûtsjesilen met overmacht gewonnen. Het was de derde overwinning voor de Sneker Pan.

Visser lag bij de finish bijna 3,5 minuten voor op de nummer 2, het Woudsender skûtjse van Teake Klaas van der Meulen. De strijd op de Heegermeer werd vooral gevoerd in de subtop en achter in de middenmoot. Opvallend was daarbij het presteren van met name de nieuwelingen in de vloot. Achter Woudsend wist debutant Klaas Westerdijk naar een verdienstelijjke derde plaats te varen (in de eerste ronde lag het zelfs tweede). Sytze Brouwer, dit jaar voor het eerst aan het roer van de Gerben van Manen van Heerenveen, viel terug van de tweede plaats naar de vijfde. Pech was er voor Douwe Visser van het skûtsje Doarp Grou. Hij werd in het laatste kruisrak van de eerste ronde aangevaren door Drachten met Jeroen Pietersma aan het roer. Grou verliet de wedstrijd met een beschadigde verbinding tussen de giek en de mast en protesteerde tegen Drachten die vervolgens Johannes Meeter van het Huzumer skûtsje voor de overtreding verantwoordelijk stelde. Drachten werd uiteindelijk door de jury in het ongelijk gesteld en vervolgens door het protest van Grou uitgesloten. Ook Auke de Groot (Stavoren) kreeg na een bakboord-stuurboord de rode vlag getoond door Drachten en mocht ook dertien punten bijschrijven en kon de achtste plaats in de wedstrijd wegstrepen.

Dinsdag is een rustdag.

Fotografie Henk Doevendans