PROLOOG VOLVO OCEAN VAN START

Gebrek aan wind bij vertrek vanuit Lissabon

LISSABON- Na 2 uur uitstel klonk op zondagmiddag het startschot voor de Proloog van de Volvo Ocean Race 2018-19. Wegens windgebrek werd de startlijn 20 mijl zuidelijker gelegd. Op de geplande starttijd van 14 uur lokale tijd was de zee spiegelglad en de bries heel licht en variabel.

Race Director Phil Lawrence en zijn team vroegen de bemanningen om zich op de motor zuidwaarts te begeven. Twee uur later werd de vloot beloond met een lichte, maar stabiele 7 tot 10 knopen noordwestelijke wind. Daarmee kon de Proloog om 15.15 uur UTC alsnog op weg naar Alicante. Het Spaanse MAPFRE van schipper Xabier Fernández leidde de vloot na de start in een voor de windse drag race richting het zuiden.

De Proloog levert geen punten op, maar brengt de vloot van Lissabon naar het Spaanse Alicante. Daar gaat op 22 oktober de Volvo Ocean Race van start. De Proloog is de laatste kans om bemanningsconfiguraties definitief te maken en in competitieverband de snelheid te testen.

“Dit is voor alle boten de laatste gelegenheid om het tegen elkaar op te nemen voordat de Volvo Ocean Race echt begint”, aldus Mark Towill van Vestas 11th Hour Racing. “We gaan ons meten met de andere teams om dat wat we tijdens het testen hebben geleerd te vergelijken met de rest van de vloot.”

Towill en zijn team trainden in de voorbereiding met het Nederlandse team AkzoNobel van schipper Simeon Tienpont. Team AkzoNobel’s Luke Malloy sprak over de voordelen daarvan: “De 2-boten trainingssessies met Vestas 11th Hour Racing waren absoluut erg waardevol en een eyeopener voor een paar gebieden. Gewoon om enkele zeil cross-overs van ons te checken en om wat we denken te weten op andere performance gebieden te bevestigen.”

Voor Annemieke Bes wordt het haar eerste optreden met Team Sun Hung Kai/Scallywag. De Nederlandse topzeilster maakte recent de overstap van team AkzoNobel naar het team uit Hong Kong, dat afgelopen zomer een teleurstellende Leg Zero zeilde. Navigator Steve Hayles: “Onze nul-etappe was beneden peil. Deze Proloog is een goede gelegenheid om alles in werking te stellen wat we sindsdien hebben gedaan. We hebben hard gezeild en in ieder geval net zoveel mijlen als de andere gemaakt. Er is geen betere manier om te zien waar je staat dan te gaan racen. Hopelijk hebben we in onze performance een grote stap voorwaarts gezet.”

Turn the Tide on Plastic-schipper Dee Caffari neemt enkele bemanningsleden die tot nog toe minder zeemijlen hebben afgelegd, mee aan boord voor de Proloog. “Dit is een kans om terug in de racemodus te komen”, aldus Caffari. “Het parkoers van Lissabon naar Alicante is als een training voor de eerste etappe, want die gaat precies andersom.”

Voor Rob Greenhalgh van het Spaanse MAPFRE breekt bijna zijn vijfde Volvo Ocean Race aan. Hij verheugt zich op de allerlaatste blik op de concurrentie. “Dit is best belangrijk. Iedereen zal gretig zijn. We zullen er echt voor gaan en ons niet inhouden.” 

Bruno Dubois, directeur van Dongfeng Racing team met de Nederlandse Carolijn Brouwer aan boord, zal zijn team tevreden uitzwaaien. Wetende dat ze alles hebben gedaan om optimaal voorbereid aan de eerste etappe te beginnen. “Mijn doel was dat we alles op z’n plek zouden hebben en niets aan het toeval zouden overlaten. We hebben een plan gemaakt en ons daaraan gehouden”, aldus Dubois.

De weersvoorspelling is gevarieerd en zal de kreukels uit alle nieuwe zeilen, zoals geïnstalleerd in Lissabon, halen. De bemanningen wacht op de Tagus rivier een start met lichte wind, gevolgd door een rustig rak langs de kust van Cape Saint-Vincent, de zuidwesthoek van Portugal. De lichtweer zeilen blijven op voor het halve-windse rak naar de Straat van Gibraltar, waar de echte actie begint.

Op de vroege dinsdagmorgen zullen de boten tegen de welbekende Levanter oostenwind kruisend door de Straat van Gibraltar koersen. Ondertussen kunnen de windsnelheden oplopen tot boven de 30 knopen, zijn er verboden zones van zware scheepvaart en netten van de kustvisserij. Ze varen gedwongen in een kanaal van 1,5 mijl breed, wat betekent dat de schippers zullen balanceren tussen een zo goed mogelijk resultaat neerzetten versus de nieuwe zeilen sparen voor de komende 45.000 nautische mijlen rondom de wereld.

Voor Bouwe Bekking, schipper van het Nederlandse Team Brunel, is de balans snel opgemaakt. “Het draait om het vinden van de balans tussen de boot pushen, het klaarmaken en de nieuwe zeilen zo min mogelijk uren belasten. Als het hard waait, zullen we ze moeten sparen.”

Na de Straat van Gibraltar gaat de vloot verder aan de wind over de Alboránzee langs de zuid-Spaanse kust. De teams krijgen daar met een ongemakkelijke zee te maken, vanwege de oostenwind die over de permanente oostelijke stroming waait. Die stroming wordt veroorzaakt door de Atlantische Oceaan die daar in de Middellandse Zee vloeit. Als de boten bij Cabo de Gata noordwaarts keren, neemt de wind af tot vijf knopen uit het oosten. Daardoor verschuift de thuiskomst in Alicante naar de late woensdagavond.

Bekijk hier interview met Simeon Tienpont VIDEO (https://www.youtube.com/watch?v=1OO_EEuy5Go&feature=youtu.be)

m45908_13-00-171008-azn-jsb-00062 m45908_13-00-171008-azn-jsb-00062
m45906_13-00-171008-veh-mtk-00039 m45906_13-00-171008-veh-mtk-00039