BRUNEL MET GOED GEVOEL RICHTING KAAPSTAD

Sportieve opsteker op goede moment

LISSABON- Team Brunel zeilt met een goed gevoel richting Kaapstad. Het winnen van de In-port race in Lissabon betekende een sportieve opsteker die Bekking en zijn crew wel konden gebruiken. In de eerste leg zat het niet echt mee en moest Team Brunel nog alle zeilen bijzetten om geen laatste te worden.

Na de ’sprint’ van Alicante naar Lissabon begint nu het echte werk. In leg 2 varen de zeven teams van Lissabon naar Kaapstad waar de vloot tussen 25 en 28 november wordt verwacht.

Voor Bouwe Bekking is het zijn achtste deelname. Voor het eerst ziet de route vanuit Europa richting het Zuiden er weer hetzelfde uit als tijdens Bekking zijn debuut in 1985-’86 op de Philips Innovator.

“We hoeven niet verplicht langs de Braziliaanse kust zoals in de laatste edities vaak het geval was. De kans is wel groot dat het merendeel van de vloot dat toch gaat doen. Als je het me nu, een dag voor de wedstrijd, vraagt dan zeg ik dat de kans 90-10 is voor de Westelijke route. Maar voor hetzelfde geval gaat dat veranderen tijdens de wedstrijd. We zullen moeten anticiperen op de weersinformatie die we krijgen maar ook op wat de rest van de vloot doet en welke positie we zelf varen. De race gaat nu pas echt beginnen.”

Rechtzetten

Na de ietwat teleurstellende zesde plaats in Leg 1 heeft het team de afgelopen week gebruikt om te evalueren. Bekking: “We hebben veel gepraat de afgelopen dagen. Iedereen is gretig en we weten wat we moeten doen. We willen graag de vorige Leg rechtzetten. Het spelletje is eigenlijk heel simpel degene: die de minste fouten maakt die wint. Dat zag je vrijdag ook tijdens de In-Port race. Toen waren wij degene die de minste fouten maakten. Maar het offshore zeilen is wel echt een ander spelletje. We gaan ervoor, ik heb er vertrouwen in.”

Kyle Langford: “Als je op de kaart kijkt is de kortste route langs de Afrikaanse kust, maar zoals de weersystemen werken is dat waarschijnlijk niet de beste weg om te kiezen. Ik ben benieuwd wat we gaan krijgen voor mij wordt het een nieuwe ervaring. Ik ben nog nooit zo lang aaneengesloten op zee geweest. De verwachting is nu dat we drie weken onderweg zijn. Dat is nieuw voor mij, we gaan het zien.”

Voordat de boten zondag koers zetten richting Lissabon zullen ze eerst de rivier opvaren richting het oude stadscentrum. De start is live te volgen op het Watersport-TV Volvo Ocean Race kanaal.

Crewlist Team Brunel Leg 2

Bouwe Bekking - Schipper