NEDERLANDSE DESIGNER KRIJGT OPDRACHT VOOR AMERICA'S CUP

Bas van der Heide gevraagd door New York Yachtclub

AMSTERDAM- De Nederlandse designer Bas van der Heide, bekend van zijn vele ontwerpen in de Volvo Ocean Race, heeft een opdracht gekregen van de New York Yachtclub voor de komende America’s Cup.

Voor Bas en zijn team gaat een lang gekoesterde wens in vervulling. ”De America’s Cup stond al een tijdje op mijn lijstje van dingen die ik nog heel graag wil doen.” Met zijn bureau, studiobas, zal Van der Heide het design van de boot maar ook de complete campagne gaan ontwerpen.

Van der Heide geniet in de zeilsport al jarenlang bekendheid met name door de designs die hij maakte voor een groot aantal Volvo Ocean Race campagnes. Zo is hij in deze race opnieuw verantwoordelijk voor de campagne van Team Brunel. In het verleden werkte hij onder meer mee aan de campagnes van ABN/AMRO, Delta Lloyd en Alvimedica.

De opdracht voor de America’s Cup kreeg hij doordat hij al samenwerkte met Quantum Sailing, waarvoor hij het spraakmakende ontwerp van de TP52 bedacht. Deze boot heeft een Zebra achtige uitstraling door de zwarte banen over de romp en oogverblindende cirkels in het zeil.

”De boot behoort tot de meest gefotografeerde en gefilmde die er rondvaren,’’ aldus Van der Heide.

Het ontwerpen van een America’s Cup wordt volgens de designer nog een hele uitdaging. In de afgelopen edities werd met multihulls gevaren, wat voor beperkingen zorgt op de rompen en in de zeilen als het om de branding gaat. ”Op de romp en in de zeilen van een Volvo 65 heb je veel meer ruimte, dan op zo’n smalle sigaar romp van een catamaran.”

Bekijk het interview met Bas over opdracht America’s Cup

DESIGNER Bas van der Heide (https://www.youtube.com/watch?v=BJq1YLwuqcQ&feature=youtu.be)

DU6A0468 DU6A0468
quantum-racing-hero quantum-racing-hero