ZWEEDS DUO NIEUWE ROERGANGERS VOR-ORGANISATIE

Als opvolgers van vertrekkende CEO Mark Turner

ALICANTE- De Volvo Ocean Race organisatie krijgt twee nieuwe roergangers. Richard Brisius en Johan Salén zijn benoemd tot respectievelijk President en co-President. Het Zweedse duo neemt de taken over van de vertrekkende CEO Mark Turner.

Brisius en Salén zetten samen Atlant Ocean Racing op en waren de afgelopen 28 jaar bij zeven Volvo Ocean Race-campagnes betrokken. Ze begonnen als zeilers in de 1989-90 race en zetten hun carrière succesvol voort in teammanagement. Tot hun palmares behoren de winnende campagnes van EF Language (1997-98) en Ericsson 4 (2008-09). Met Assa Abloy (2001-02) en Intrum Justitia (1993-94) sleepten ze de tweede plek binnen. In de laatste editie managede het duo Team SCA, dat geheel uit vrouwen bestond.

“Het is een eer om opnieuw met mijn vrienden van de Volvo Ocean Race te kunnen werken. Deze race behoort tot het hart van de zeilsport en vormt de rode draad door een groot deel van mijn leven”, reageerde Brisius.

“De kern van de Volvo Ocean Race bestaat uit enkele van ‘s werelds beste atleten, die racen in wat ik als de zwaarste competitie beschouw. Hun inspanningen en vastberadenheid inspireren mensen over de hele wereld en creëren tegelijkertijd een geweldige waarde voor partners en gaststeden.”

Op dit moment is Brisius de Chief Executive Operations (CEO) van het bedrijf dat eigendom is van het Nationale Olympische Comité en het Zweedse bid voor de Olympische en Paralympische Winterspelen van 2026 uitbrengt. Hij behoudt die rol. 

Johan Salén werkte samen met Brisius aan al hun voorgaande Volvo Ocean Race-projecten. Hij neemt nu de leidende rol op zich in zowel operationele zaken als in het uitdenken van de strategie voor de toekomst van het evenement. Dat zal hij samen met het huidige leiderschapsteam doen.

“Als we kijken naar wat op het water gebeurt tijdens de tweede etappe van Lissabon naar Kaapstad, is het nauwelijks voor te stellen dat je niet onder de indruk bent van hoe de teams presteren en hoe de race aan fans en stakeholders wordt gepresenteerd”, aldus Salén.

“Vooruit kijkend is het duidelijk dat we nauw moeten samenwerken met Volvo en alle stakeholders, inclusief toekomstige teams, zeilers en commerciële partners. Samen moeten we tot iets nog beters voor de toekomst komen. Ik weet dat dit proces al gaande is met het bestaande leiderschapsteam. We weten allemaal hoe belangrijk het is om een duidelijk toekomstplan te hebben met betrekking tot de timing van het evenement, de klasse en het commerciële aanbod.”

Henry Sténson, Chairman van de Volvo Ocean Race board, reageerde dat alle stakeholders van de race zullen profiteren van de ervaring die het duo met zich meebrengt.

“Richard en Johan hebben de race beiden in hun bloed zitten. Zowel als zeilers en vervolgens als teammanagers van commercieel succesvolle en winnende campagnes, zoals Ericsson 4 en EF Language”, aldus Henry Sténson.

“Wij geloven dat deze expertise aan de teamkant cruciaal is om te kunnen begrijpen wat nodig is om de race succesvol te maken voor teams en partners. Wij zijn ervan overtuigd dat we nu kunnen bouwen op wat door Mark en zijn team is opgetuigd als sterk fundament voor de toekomst.”

Het huidige leiderschapsteam van de Volvo Ocean Race zal in zijn rol blijven en nauw samenwerken met Richard Brisius en Johan Salén. Om zo de fans een spannende race te bieden en de stakeholders uitstekende waarde voor hun investering.

 

Volvo duo Volvo duo
m105277_13-01-171023-asv-04879-0990 m105277_13-01-171023-asv-04879-0990
Volvo ceo Volvo ceo