DISCUSSIE OVER STAANDE MASTEN STEEKT OP

Verzekeraars zien geen reden voor extra maatregelen

HELLEVOETSLUIS- De storm die woensdag ons land teisterde is geluwd, maar inmiddels is de discussie over zeiljachten met staande masten in winterstallingen opgestoken.
Aanleiding zijn de acht zeiljachten die woensdag op het terrein van WSV Hellevoetsluis letterlijk van de bok zijn gewaaid. De schepen lijken door een plaatselijke storm ’windhoos’ te zijn gegrepen. Zeiljachten van clubgenoten die op hetzelfde terrein stonden, niet ver van de omgewaaide schepen, overleefden de storm wel.
Nadat foto’s en filmpjes gezien waren -  die een triest beeld gaven van de schepen die als een harmonica op en over elkaar heen lagen - laaide op social media direct de discussie op over de staande masten op schepen in de winterstalling. Maar ook over het verankeren van pleziervaartuigen die in de winter op de kant staan.
’’De schepen stonden met de neus op het ZW, in de verwachting dat daar de meeste ellende vandaan komt. Is dat wel de beste oriëntatie? Sommigen hebben de masttoppen geschoord, wellicht moet iedereen dat doen,’’ aldus Gerard Jonker.
 ’’Schoren helpt sowieso meer, maar heb je de huid weleens bij de steunen gevoeld/gezien als het waait bij een boot met de mast er op’’, reageerde Joce Ron Lub via onze Facebook pagina.
”We gaan er vanuit dat eigenaren als een goed huisvader over hun bezit waken en dat ze redelijkerwijs alles hebben gedaan om schade te voorkomen,” antwoordt de heer Nederhoed, woordvoerder van Kuipers Verzekeringen, op de vraag of verzekeraars voorwaarden stellen aan de wijze van stallen van schepen/ masten etc.
Met andere woorden, de verzekeraars laten het aan de bootbezitters zelf over of ze er voor kiezen om op de wal de mast te laten staan en/of extra maatregelen nemen om hun schip te verankeren.

Storm 7 Storm 7