KAPPER BULTHUIS MAAKTE ZEILSPORT TOEGANKELIJKER

Bedenker lattenbouw 70 jaar na dood in Friesland niet vergeten

BURGUM- Het is 70 jaar geleden dat Hendrik Bulthuis overleed. De kapper uit het Friese Burgum is bekend geworden door de lattenbouw. Als eerste paste hij deze methode toe bij de bouw van de door hem ontworpen BM-er. Doordat de boot betrekkelijk eenvoudig en goedkoop (slechts honderd gulden) gebouwd kon worden, werd de zeilsport toegankelijker voor een groot publiek.

Hendrik Bulthuis, naar wie in Friesland straten en zelfs een aquaduct is vernoemd,  werd in 1892 geboren. Zijn vader werkte als schoenmaker en Hendrik bracht zijn jeugd door op Schoolstraat 78 te Burgum. In 1914 verliet hij zijn ouderlijk huis om op zichzelf te gaan wonen in hetzelfde dorp. Op zijn 29ste opende hij zijn kapperszaak met aansluitend een handel in sigaren.
Hobbymatig bouwde hij allerlei soorten boten, waarvan de kleine BM en 16-kwadraat die hij in 1931 ontwierp, de meeste bekendheid kregen. Door de afmetingen van de laatste boot en het zeiloppervlak tot maximaal 16m2 te beperken, vermeed hij de door minister Treub ingestelde weeldebelasting.
De door Bulthuis ontwikkelde lattenbouw, waarbij de romp van het schip ondersteboven wordt gevormd met dunne latten, is later ook gebruikt bij de bouw van de 22 m² en de 30 m².

Sporen

In zijn vroegere woonplaats zijn overal sporen van Hendrik Bulthuis terug te vinden. Er staan BM-er bankjes in de winkelstaat, op de -naar hem vernoemde- Bulthuissingel staat een gebouw in de vorm van een boot, Burgum heeft een Bulthuisplein. In het Streekmuseum is al enige tijd een permanente tentoonstelling over deze bekende Fries. Er zijn attributen, foto’s, films en een gerestaureerde 12m2 BM-er uit 1931, genaamd ‘Notedop’, tentoongesteld.

Documentaire

Begin vorig jaar maakte Watersport-TV een documentaire over zes studenten van het Hout- en Meubilerings College uit Amsterdam en Rotterdam die met hun docent Bert van Baar in Tasmanië een 16m2  bouwden. Het project stond in het teken van Abel Tasman die 375 jaar geleden Tasmanie ontdekte. In deze eerder uitgezonden mini-documentaire volgt Watersport-TV de studenten tijdens de bouw van de boot en spreekt ze over wat ze bewoog om aan dit project mee te doen.

Bekijk de documentaire Bouw 16m2 in Tasmanie (https://www.youtube.com/watch?v=vrEGzK0hZr0)

Fotografie: Streekmuseum, Eize Hoekstra, EVS media producties

Bulthuis 1 Bulthuis 1