VOLVO VLOOT ZIT ELKAAR OP DE HIELEN

Komende 36 uur worden cruciaal

HONGKONG- Het is vandaag stuivertje wisselen aan kop van de vierde Volvo Ocean Race-etappe. Afgelopen nacht nam MAPFRE de leiding over van Dongfeng Race Team. Volgens het positierapport van 13:00 UTC vaart nu Vestas 11th Hour Racing in eerste positie.

De vloot is weliswaar in noord/zuidelijke richting in elkaar geschoven, maar in oost-westelijke richting is nu sprake van een kleine split. Die bedraagt 9 nautische mijlen (nm) tussen Vestas in het westen en Dongfeng als meest oostelijke boot.

Gisteravond passeerde Dongfeng Race Team als eerste het waypoint Santa Ana Island (Salomonseilanden) en begin van de nacht was de hele vloot er voorbij. Nu is het een kwestie van zo snel mogelijk naar het noorden racen. Dat is de kortste route om uit de Doldrums te komen en de stabiele noordoostpassaat op te pikken.

Doordat de kopgroep in het afgelopen weekend als eerste de minder stabiele condities van de Doldrums bereikte, konden de achtervolgers het gat dichten. Zo lukte het Sun Hung Kai/Scallywag om de achterstand van 90 nm van zaterdag te verkleinen tot 33,1 nm vandaag. Na zes dagen racen varen de top vijf boten 6 nm van elkaar verwijderd met het Nederlandse Team Brunel daar 3,5 nm achter.

Vestas is op dit moment de meest westelijke boot, dus qua afstand het dichtste bij het volgende waypoint. Dongfeng vaart als meest oostelijke boot. MAPFRE, Turn the Tide on Plastic en het in derde positie zeilende team AkzoNobel bevinden zich daartussen. Het moet blijken welke koers tactisch de juiste is.

De komende 36 uur worden cruciaal voor de etappe van Melbourne naar Hong Kong (6.000 nm). Ze kunnen zelfs beslissend worden voor de podiumplaatsen, ondanks dat de vloot nog 3.000 nm voor de boeg heeft.

Dee Caffari, schipper van Turn the Tide on Plastic, schreef hier gisteren over: “Vandaag draait het om de wolkenactiviteiten en om de daaruit voortkomende wind zo goed mogelijk te gebruiken. Afgaande op de satellietbeelden krijgen we nog veel meer van dit soort omstandigheden. Sommige wolken zien er zeer actief uit. De boot die als eerste uit de wolken komt, doet goede zaken. Hoewel het lichtweergebied van de Doldrums er momenteel groot uitziet.” Inmiddels heeft Turn the Tide on Plastic de tweede positie overgenomen met het Nederlandse team AkzoNobel in zijn kielzog.

Luke Molloy van team AkzoNobel schreef vanmorgen: “De race is zojuist na zonsopgang totaal opnieuw begonnen. Vestas, MAPFRE, Dongfeng en Akzo liggen bij elkaar met TTOP er niet ver achter. Het zijn intense momenten. De komende uren kunnen de race maken of breken.”

Tom Johnson, bemanningslid van Vestas 11th Hour Racing, voegde daaraan toe: “Iedereen heeft zijn kans gehad om de voorhoede te leiden. Je moet gewoon de juiste, tactische keuze maken, de juiste wolk en shift pakken en alles is mogelijk.”

Vonken 

Terwijl het gevecht om de koppositie volop aan de gang is, heeft Team Brunel meer aan het hoofd dan enkel racen. Schipper Bouwe Bekking en zijn bemanning werden de dupe van een blikseminslag. Bekking: “De stabiele wind veranderde van het ene op het andere moment. Voordat we het wisten, lagen we stil. Toen sloeg een enorme bliksemflits zo dichtbij in, dat de vonken van de mast en bakstagen sprongen. Rome [Kirby] stond te sturen en lag languit op het dek, vanwege de schok en het harde geluid.” Niemand raakte gewond en wonderbaarlijk genoeg overleefde ook de elektronica de impact.

Op weg naar de Salomonseilanden schreef Team Brunel-navigator Andrew Cape over hun kansen om naar voren te varen: “De vloot zal in elkaar schuiven als we bij het volgende waypoint komen. De leiders zullen als eerste het lichte weer bereiken, dus we zullen dichter bij hen komen. Inhalen zal niet lukken. Na de Salomonseilanden als we richting de Filippijnen gaan, zullen we een keuze moeten maken. En je weet het nooit, in de Doldrums vlakbij de evenaar is alles mogelijk. Het zal een wolkenloterij worden; sommigen zullen winnen, anderen zullen verliezen.”

Vierde etappe – positierapport maandag 8 januari 13:00 UTC:

Vestas 11th Hour Racing

Turn the Tide on Plastic, 2 nm achter leider

Team AkzoNobel, 3,5 nm nm achter leider

Dongfeng Race Team, 5,8 nm achter leider

MAPFRE, 6,1 nm achter leider

Team Brunel, 9,6 nm achter leider

Sun Hung Kai/Scallywag, 33,1 nm achter leider

 

maandag 2 maandag 2
maandag 1 maandag 1
maandag 3 maandag 3
maandag 4 maandag 4
maandag 5 maandag 5
maandag 6 maandag 6
maandag 7 maandag 7
maandag 8 maandag 8