STARTEILAND PONT HEEFT EEN NAAM

Nieuwe oeververbinding heet 'de Sweagen'

SNEEK- De nieuwe pont die komt te varen naar het starteiland op het Sneekermeer heeft een naam, namelijk de Sweagon. Onlangs werd een prijsvraag uitgeschreven voor een naam voor de nieuwe oeververbinding.

Vele variaties op “heen en weer” zoals “hin en wer” , “Drs P” kwamen voorbij maar ook bijzondere namen als Koekoeroekoe, de Snitswits. De meest voorkomende naam die ingediend werd was “ de Sweagen”. Op grond hiervan en de achterliggende betekenis van “de Sweagen” is door het bestuur van de vereniging en de stichting Skarsweagen voor deze naam gekozen.

In de volksmond werd het starteiland sinds medio 1900 “de Sweagen” genoemd, en is een oude benaming voor grasland.  Sweagen kan ook worden opgevat als het eigen, unieke karakter van het starteiland wat zijn gelijke in Nederland of waar ook ter wereld niet kent.

De naam is ook een knipoog naar de in 1992 opgerichte stichting “Skarsweagen” die verantwoordelijk is voor het beheer van het starteiland en de pontverbinding.

Hiermee is de naam ook een eerbetoon aan medewerkers van gemeentelijke  diensten en alle vrijwilligers,  die bij “Skarsweagen”  zich de afgelopen 25 jaar hebben ingespannen bij plannen maken voor de watersport rondom Sneek en uitvoeren van beheer- en onderhoudsklussen op het Starteiland.  Met als kernwaarde de duurzame samenwerking tussen overheid en vrijwilligers voor een gastvrij Starteiland.

nieuwe%20pont nieuwe%20pont