Slechtziende Jos Lavrijsen surft van Elahuizen naar Enkhuizen

Tijdens IJsselmeer Challenge op 11 april

ENKHUIZEN- Jos Lavrijsen heeft een visuele beperking en gaat op zijn surfplank de oversteek maken van het Friese Elahuizen naar Enkhuizen. Een tocht van ruim 40 kilometer over het uitdagende water van het IJsselmeer die op 11 april georganiseerd wordt door SailWise, vanwege haar vijftigjarig jubileum.

Actieve watersport kan en moet toegankelijk zijn voor iedereen - ook als je een beperking hebt, dat is de boodschap die Jos Lavrijsen uitdraagt. Hij wordt daarbij tijdens de IJsselmeer Challenge aangemoedigd door een begeleidende vloot, bestaande uit wedstrijdzeilers van TeamNL, bekende Nederlanders en watersporters met een beperking die de doelstelling en het inclusieve karakter van SailWise graag onderstrepen. SailWise organiseert al 50 jaar actieve watersportvakanties voor mensen met een beperking, vanuit een drietal locaties in Nederland.

“Vol gas over de plas”

Jos zal op zijn surfplank een tocht van ruim 40 kilometer maken van het Friese Elahuizen naar Enkhuizen, waarbij hij begeleid wordt door een ziende windsurfer met behulp van een headset.  “SailWise geeft mij de vrijheid om ‘zonder mijn beperking’ te watersporten: vol gas over de plas!” zoals Jos Lavrijsen zelf zegt. “SailWise stelt mij in staat mijn grenzen steeds te verleggen. Mijn grote droom ook op groter water te surfen wordt gerealiseerd met de IJsselmeer Challenge”.

De SailWise IJsselmeer Challenge vertelt een positief en inclusief verhaal aan mensen. Dat komt ook tot uiting in het motto: ‘Grenzen verleg je samen’. Samen met Jos gaan ook andere sporters het water op om dromen en doelen te verwezenlijken en daarmee grenzen te verleggen. Want de wedstrijdsporters van TeamNL gaan ook met een zelf bedachte beperking het water op. De een met een verduisterende VR-bril, de ander neemt zich voor de hele tocht te zeilen vanuit een rolstoel. Ook zullen de rolstoeltoegankelijke tweemastklipper, de Lutgerdina, de volledig aangepaste catamaran, de Beatrix, de Inclusion-catamarans, kano’s en sup’s overvaren met als bemanning vele enthousiaste SailWise-ers.

Voor meer informatie: IJsselmeer challenge (https://sailwise.voorfondsgehandicaptensport.nl/project/steun-jos-met-zijn-ijsselmeer-challenge)

Foto Sailwise

Afbeelding 87 Afbeelding 87