Koninklijke Nederlandse Munt onthult herdenkingsmunt voor 200-jarig bestaan KNRM

URK - De Koninklijke Nederlandse Munt heeft een herdenkingsmunt van 5 en 10 euro gelanceerd voor het 200-jarig bestaan van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij.

Dit gebeurde op bijzondere wijze: vanaf een reddingboot van KNRM Urk werd de herdenkingsmunt onthuld, door deze uit het water te halen. De munt, verkrijgbaar in verschillende uitvoeringen, staat stil bij de onbeschrijfelijke moed van de KNRM vrijwilligers die, met gevaar voor eigen leven, al 200 jaar de zee op gaan om mensen te redden. De herdenkingsmunten zijn direct te bestellen op www.knrm.nl.

De herdenkingsmunt (https://www.knm.nl/knrm-200-jaar-2024-gouden-tientje/nl/product/14641/), geslagen in opdracht van het Ministerie van Financiën is ontworpen door Coralie Vogelaar. Op de voorzijde staat een en profil beeld van Koning Willem-Alexander. Te zien is hoe hij uitkijkt op de rustige kust van de Noordzee. De keerzijde van de munt laat een hele andere kant van de zee zien: de onstuimige en woeste golven dragen het silhouet van een KNRM reddingboot met daarop twee vrijwilligers. Bij beweging van de munt verandert de lichtinval, wat de dynamiek van de zee extra benadrukt.

Afbeelding 162 Afbeelding 162