VAARGEUL MONNICKENDAM VOOR 1 APRIL OP DIEPTE

Jachthavens willen dat Rijkswaterstaat na baggeren blijven monitoren

MONNICKENDAM- De ondiepten in de toegangsgeul naar Monnickendam is voor de daar gelegen jachthavens al jaren een doorn in het oog. Na vele overleggen heeft Rijkswaterstaat eindelijk toegezegd dat voor 1 april de vaargeul volledig op de afgesproken diepgang is.

Het was een lange weg bevestigt regiomanager Jan Ybema van HISWA Vereniging: ”Samen met alle jachthaveneigenaren en superjachtbouwer Hakvoort Shipyard hebben we meerdere malen aan tafel gezeten met Rijkswaterstaat en de Gemeente Waterland om de problematiek te bespreken. Om medewerkers van Rijkswaterstaat te laten ervaren dat zeiljachten regelmatig vastlopen had voormalig vicevoorzitter van HISWA Vereniging, Jan Zetzema, een zeiljacht geregeld. Hierin hebben we een rondje gevaren en zijn de ondiepten letterlijk in kaart gebracht. Lekker praktisch en geen speld tussen te krijgen.”

Hoewel de toezegging op zak is dat voor 1 april de vaargeul op diepte is blijven de jachthaveneigenaren kritisch. Xander Kooi van Marina Monnickendam: “Een vaargeul op diepte brengen is één. Maar er één op diepte houden is nog belangrijker. We hebben eerder gezien dat er baggerwerken zijn uitgevoerd en er binnen de kortste keren weer veel slib naar binnen stroomde. Het is daarom belangrijk dat we met Rijkswaterstaat hebben afgesproken dat ze na het baggeren blijven monitoren. Zo weten we zeker dat de vaargeul ook daadwerkelijk op diepte is en blijft.”

Bron: de Hiswa Vereniging

kaart-monnickendam kaart-monnickendam