HONGER NAAR GLORIE BIJ BOUWE BEKKING NIET GESTILD

“Mensen noemen mij obsessief en anderen zeggen dat ik gek ben”

AMSTERDAM- Bouwe Bekking begint in oktober aan zijn achtste Volvo Ocean Race. In de voorgaande edities wist de inmiddels 54-jarige zeiler nooit te winnen. “Misschien is het een obsessie, maar ik hou gewoon van deze race.”

“Het is duidelijk wat mijn motivatie is om weer mee te doen. Ik wil eindelijk die overallzege pakken”, aldus Bekking, die in 2015 met Team Brunel als tweede eindigde. “Dat is zeker realistisch”, gaat hij verder. “Het grote voordeel van de One Design-regel is dat we alle data van de laatste race hebben. Dat is één van de belangrijkste dingen als je meedoet aan de Volvo Ocean Race, dus dat is een goed vertrekpunt voor ons. Verder kijk ik naar een ervaren bemanning. Het gaat erom dat je binnen het team de juiste chemie tussen de individuen tot stand kunt brengen. Daar heb ik een goed gevoel bij. Ik heb in het verleden laten zien dat ik in staat ben om een bemanning op een dusdanige manier samen te stellen, dat die binding plaatsvindt.”

De noodzaak van ervaring is in evenwicht met het thema van de campagne, ‘Engineering the Future’, dat werd gelanceerd door een consortium van Nederlandse bedrijven, waaronder Brunel, Abel, Royal Huisman Shipyard en EY. “Wij bouwen aan een gemengde bemanning met winnaarsbloed en naar mannen en vrouwen onder de 30”, voegt Bekking toe. “Dat is de richting die we op willen. Daarbij zoeken we wereldwijd, want Brunel is een internationaal bedrijf en ook de andere partners zijn geïnteresseerd in een internationale aanpak.”

Met minder dan vier maanden te gaan tot de start, is het de vraag of Bekking genoeg voorbereidingstijd heeft. Of is hij te laat? “Nee, dat denk ik niet. Als je naar team AkzoNobel kijkt, trainen die pas sinds twee weken met hun nieuwe boot. In dat opzicht zijn we dus helemaal niet laat. Natuurlijk was het beter geweest om langer de tijd te hebben, maar we zijn niet ver achterop ten opzichte van de andere teams.”

“We hebben nu eerst een bemanning nodig en de stickers moeten op de boot. Daarna moeten we de setting van de mast en zwaarden wijzigen, dus we zullen rond de derde week van juli klaar zijn om het water op te gaan.”

Voor wat betreft de selectie van de bemanning is Bekking reeds volop bezig: “Op dit moment voer ik serieuze gesprekken met ongeveer zestien mensen. Vanmorgen ontving ik al vijftig tot zestig aanvragen per mail. Ik ken de jongens waarmee ik heb gevaren, dus ik kijk naar hun karakters en sterke punten. Ook naar hun beschikbare tijd en ervaring, want ik zal bemanningsleden moeten rouleren vanwege hun reeds bestaande zeilagenda’s. We moeten de puzzelstukjes in elkaar leggen.”

Bekking maakte in 1985-86 zijn racedebuut aan boord van de Philips Innovator van schipper Dirk Nauta. In de ruim dertig jaar die volgden, voegde Bekking daar zes races aan toe. Hij wijdde meer dan de helft van zijn leven aan het winnen van de Volvo Ocean Race, eindigde tweemaal als tweede en nog altijd is hij even ambitieus.

“Misschien is het een obsessie, maar ik hou gewoon van de Volvo Ocean Race. Mijn grootste drijfveren om door te gaan, zijn het gevecht tegen de elementen met een klein team en daarmee goede resultaten behalen. Maar veel mensen noemen mij obsessief en anderen zeggen dat ik gek ben.” Hoe is dat voor je vrouw, dochter, familie en vrienden? “Die steunen mij volledig. Als je hun support niet hebt, moet je hier niet aan beginnen. Anders kan je je huwelijk wel gedag zeggen en dat is mij te waardevol.”

Het welbekende Volvo Ocean Race-virus bezorgt ook andere topzeilers al decennialang de obsessie met de race. “De Volvo Ocean Race heeft een naam”, licht Bekking toe. “Het is het hoogst haalbare in het zeezeilen. Het is waarschijnlijk één van die dingen, net als de America’s Cup en de Olympische Spelen, die zeilers willen aftikken. Vrienden en collega’s die de race hebben gedaan weten dat dit soms het mooiste zeilen is wat je kunt krijgen. Bovendien is het een fantastische manier om jezelf te leren kennen. Deze persoonlijke uitdaging van ‘kan ik dit wel aan’ zou eveneens achter die obsessie kunnen zitten.”

Over de reden dat de Nederlanders van deze race houden, zegt Bekking: “Dat gaat ver terug in de tijd. In Nederland leert elk kind op school over Michiel Adriaans de Ruyter, de grootste Nederlandse admiraal uit de Gouden Eeuw, en de verhalen over Nova Zembla. Je weet al van jongs af aan dat Nederland een zeevarende natie is. Daarnaast hebben de twee overallzeges van Conny van Rietschoten bijgedragen aan de liefde voor deze race. Dat was waarschijnlijk de eerste keer dat zeilen op tv was. Er werden mooie documentaires over die gewonnen edities gemaakt. Sindsdien zijn we in bijna alle races actief geweest en dat is goed opgepikt door de Nederlandse journalisten. Zeilen is gewoon een geweldige sport.”

Kijkend naar de Volvo Ocean Race 2017-18 beschouwt Bekking naar eigen zeggen alle teams als grote concurrenten. “Sommige zijn vroeg, andere laat, sommige hebben veel ervaring met de boot, andere weinig, maar uiteindelijk kan iedereen een etappe winnen. Dat hebben we in de vorige editie gezien en ik verwacht dat het nu precies hetzelfde zal gaan.”

Zorgt het feit dat team AkzoNobel eveneens onder de Nederlandse vlag vaart voor extra competitie? “Nee, dat denk ik niet. Al is het wel leuk om je landgenoten te verslaan.” Hij lacht: “Het perfecte scenario zou zijn als wij eerste worden en zij tweede.” Op de slotvraag wat hij Simeon Tienpont als debuterende schipper zou adviseren, antwoordt Bekking: “Delegeren, doe het niet allemaal zelf.”

Interview Diana Bogaards

b_ee49b2963b b_ee49b2963b