DRAMA VOOR ENGELS ZEILTEAM TIJDENS EK SHARPIE

Zeilboot overvaren door motorkotter

AKERSLOOT- Een Engels zeilteam dat op het Alkmaarmeer meedeed aan het Europees kampioenschap in de Sharpie-klasse is maandagmiddag overvaren door een motorkotter.

De zeilboot was omgeslagen en lag grotendeels onder water. De stuurman van de kotter heeft de Sharpie vermoedelijk niet of te laat gezien. Van de zeilboot bleven niet meer dan brokstukken over. De Engelse zeilers kwamen met de schrik vrij.

Het Europees kampioenschap is maandag op het Alkmaardermeer van start gegaan. Aan de titelstrijd doen ruim veertig boten mee, waaronder diverse Engelse-en Duitse teams. De aanvaring vond plaats tijdens de tweede wedstrijd. De Engelse zeilers waren met hun Sharpie omgeslagen. Bij het weer overeind zetten van hun boot, werden ze overvaren door de passerende motorkotter. Het is bij dit soort zeilwedstrijden niet gebruikelijk dat het wedstrijdwater wordt afgezet. Veelal worden boten en ook de beroepsvaart door de organisatie via de marifoon geattendeerd op de wedstrijden. En verzocht met de wedstrijdzeilers rekening te houden. Of de schipper van de motorkotter ook is gewaarschuwd, is niet bekend. De aanwezigheid van ruim veertig zeilboten, moet hem in iedergeval niet zijn ontgaan. Door het Alkmaardermeer loopt een druk bevaren vaargeul. Deze vaargeul lag maandag, mede vanwege de windrichting, dwars door de wedstrijdbaan.

De aanvaring overschaduwde maandag de eerste dag van het Europees kampioenschap. ”Ik snap niet dat de organisatie de tweede race niet heeft afgeblazen. We zagen de aanvaring allemaal gebeuren. De schrik sloeg ons om het hart en je bent toch van slag, wat weer invloed heeft op je zeilen,” aldus een de deelnemers.

VIDEO DRAMA VOOR ENGELSE ZEILERS (https://www.youtube.com/watch?v=ne0UQAo1qo8)

Fotografie Eric van Staten

DU6A6406 DU6A6406