PLAN VAN AANPAK HARDZEILDAG

SKS-kampioenschap en Sneekweek samen op Sneekermeer

SNEEK- De Hardzeildag van de Sneekweek valt volgende week woensdag tegelijk met de SKS-wedstrijd bij Terherne. Om alles goed  te laten verlopen hebben de Sintrale Kommisje Skûtsjesilen (SKS), de Koninklijke Watersportvereniging Sneek (KWS), Provinciale Waterstaat en Rijkswaterstaat een plan van aanpak opgesteld.

Uitgangspunten zijn dat zowel KWS als SKS op deze dag kwalitatief goede wedstrijden moeten kunnen organiseren. Onder voorwaarde dat het SKS-publiek bij Terherne deze wedstrijd goed moet kunnen volgen en dat het SKS-publiek dat met boten komt, geen hinder oplevert voor de wedstrijden van de Sneekweek en de SKS.

Uiteraard is alles mede afhankelijk van de weercondities op woensdag. Pas op de dag zelf wordt op basis van de actuele situatie besloten of de wedstrijden doorgang kunnen vinden. Beide organisaties onderhouden hierover continue contact met weerman Piet Paulusma.

Onder normale omstandigheden is de eerste start voor de Sneekweek woensdag om 09.00 uur. De laatste start is uiterlijk 13.00 uur. Vanaf 15.00 uur zullen de skutsjes aan de warming-up beginnen en zal het startsein om 15.55 uur klinken. Uiterlijk 18.00 uur is het SKS-zeilen bij Terherne afgelopen.

Voor de SKS geldt volgens haar reglement een ‘go/no-go moment’ om 11.00 uur door een advies van haar Minwaarrie. Op deze wedstrijddag kan alleen gestart worden binnen de tijdspanne van 15.55 tot uiterlijk 16.45 uur. Het uiterlijke tijdstip ‘go/no-go’ voor de SKS is om 15.45 uur. Bij doorgang van de wedstrijd wordt dan het waarschuwingssein van 10 minuten voor de start gegeven.

Publiek dat met de boot naar de SKS wedstrijd bij Terherne komt kijken, wordt verzocht om vanaf 15.00 uur te komen. Indien men eerder is, kan men een plek zoeken in het wachtgebied aan de noordkant van het PM-kanaal (snelvaargebied is gesloten deze middag).

De Sneekermeer wordt de gehele dag gebruikt als wedstrijdwater, door zowel de Sneekweek als SKS, vandaar het uitdrukkelijke verzoek niet door de wedstrijdvelden te varen of de organisatie te hinderen.

De vaargeul van het PM-kanaal op de Sneekermeer wordt om 14.00 afgesloten tot 18.00 uur. Alleen beperkte doorvaart voor recreatievaart (met een maximale diepgang 1.70m) is mogelijk aan de bovenzijde – langs gele tonnen – Sneekermeer.

Sneekermeer09-14uur Sneekermeer09-14uur
Sneekermeer14-15uur Sneekermeer14-15uur