BEKKING MAAKT VIER NIEUWE TEAMLEDEN BEKEND

Mix van ervaring en talent

ALICANTE- Team Brunel schipper Bouwe Bekking heeft een viertal nieuwe teamleden bekend gemaakt. De Italiaan Alberto Bolzan en de Argentijn Maciel Cicchetti zijn de nieuwe ervaren namen. De Argentijn Juanpa Marcos en Australiër Kyle Langford vormen, samen met Carlo Huisman, voorlopig de talenten van het team.

“In deze campagne zetten we bewust in op de koppeling van talent aan ervaring. Daarnaast willen we kennis overdragen aan de volgende generatie. Met Carlo, Kyle en Juanpa hebben we drie toptalenten. Alberto, Maciel en ikzelf brengen een hoop ervaring mee aan boord,” aldus Bouwe Bekking.

Team Brunel gebruikt de komende periode om in verschillende samenstellingen zich voor te bereiden op deze beroemde zeilrace rond de wereld. Ervaring opdoen en selecteren daar draait het om volgens Bekking.

“We werken toe naar een selectie van ongeveer twaalf mannen en vrouwen. Tijdens deze Fastnet race testen we bijvoorbeeld een jonge Duitse navigator: Robin Zinkman. Voor elke etappe in de Volvo Ocean Race stellen we straks het beste team samen. Dit team wisselt per etappe en dat is afhankelijk van de verschillende karakteristieken van zo een etappe.”

Fastnet race

De zeven reeds ingeschreven teams in de Volvo Ocean Race zijn zondag gestart in de legendarische Fastnet race. De Fastnet is een onderdeel van Leg 0. Leg 0 telt niet mee voor het klassement, maar is, voor de ingeschreven teams, een verplicht nummer.

Leg 0 bestaat uit een viertal onderdelen:

2 augustus – Around the Isle of Wight (50 nm)

6 augustus – Fastnet Race (608 nm)

10 augustus – Plymouth, Engeland naar St Malo, Frankrijk (125 nm)

13 augustus – St Malo naar Lissabon, Portugal (770 nm)

Resultaat Around the Isle of Wight

1.    MAPFRE (ESP)

2.    Team BRUNEL (NED)

3.    Team AkzoNobel (NED)

4.    Dongfeng Race Team (CHN)

5.    Turn the Tide on Plastic (tbc)

6.    Vestas 11th Hour Racing (USA)

7.    Sung Hung Kai Scallywag (HKG)

Team Brunel

De 28-jarige Kyle Langford maakte al onderdeel uit van maar liefst twee America’s Cup campagnes met het Amerikaanse Oracle Team USA. Kyle staat nu voor zijn debuut in de Volvo Ocean Race.  “Het is een droom die uitkomt. Zeker met deze mannen en hun ervaring.”

Juanpa Marcos is één van de, voorlopig, drie debutanten aan boord bij Team Brunel in de Volvo Ocean Race. De 35-jarige Argentijn kijkt uit naar zijn eerste Volvo Ocean Race: “Dit is een grote uitdaging voor mij. Maar ik ga van de ervaring genieten en ongetwijfeld een hoop leren.”

Voor de eveneens 35-jarige Alberto Bolzan wordt het zijn tweede deelname. De Italiaan maakte zijn debuut in de Volvo Ocean Race 2014-15 voor Team Alvimedica. Bolzan: “In de vorige editie was ik stuurman en wachtleider. Dat ik nu opnieuw aan het avontuur mag deelnemen maakt mij trots. De liefde voor sport en het zeilen in het bijzonder is er met de paplepel ingegoten.”

Voor de Italiaanse Argentijn Cicchetti wordt het zijn derde Volvo Ocean Race na deelnames voor Telefonica Black 2008-09 en Team Vestas Wind 2014-15. De 43-jarige Cicchetti kijkt uit naar zijn nieuwe rol: “Het is een eer om met Team Brunel te zeilen. Ik ben er trots op dat we, samen met de Italiaan Alberto Bolzan en de Argentijn Juan Pablo Marcos, toch een Latijns sausje aan boord brengen. Jongens met wie ik al veel heb gevaren. Het is een sterk signaal ook naar de volgende generaties die dezelfde droom en ambitie hebben.”

De 25-jarige Carlo Huisman won met Emirates Team New Zealand afgelopen zomer de Americas Cup en maakt zich nu op voor de Volvo Ocean Race onder Nederlandse vlag.

Bouwe Bekking is de meest ervaren zeiler van de hele vloot. De 54-jarige Nederlandse schipper deed vier keer mee als bemanningslid en was vervolgens driemaal schipper in de Volvo Ocean Race.

Het is de vierde keer dat er een team onder de vlag van het van oorsprong Nederlandse Brunel meevaart. Na de BrunelSunergy 1997-98, Brunel 2005-06 en Team Brunel 2014-15.

Team Brunel is een initiatief van een samenwerking van Nederlandse organisaties en investeerders waaronder Brunel, Abel Delft, ACE Ingenieurs- & adviesbureau, P2 Managers, Royal Huisman Shipyard B.V. en EY.

De start van de Volvo Ocean Race is op 22 oktober in Alicante.

unnamed 2 unnamed 2
m45391_13-00-170806-asv-5011 m45391_13-00-170806-asv-5011