LANGWEER STAPT UIT SKS-COMPETITIE

Statement tegen nadelige zeilformule

STAVOREN- Het Langweerder  skûtsje ’Twee Gebroeders’ neemt niet meer deel aan de SKS-competitie. Afgelopen zaterdag besloot schipper Jaap Zwaga tijdens de wedstrijd bij Stavoren voor het SKS-kampioenschap, een ’statement’ af te geven en uit de competitie te stappen. Volgens de nieuwe schipper pakt de nieuwe zeilformule van Frieslands oudste skûtsjesyl organisatie zo nadelig uit voor Langweer dat verder deelnemen geen zin heeft. Werd het Jouster skûtsje door het SKS-bestuur uitgesloten vanwege een ‘onreglementaire’ aanpassing van het beslag aan de nieuwe eisen, Langweer stopt er na zeven wedstrijddagen en uitvoerig overleg met de eigenarencommissie zelf mee.

Toen Zwaga zaterdag in Stavoren de strijd verliet lag hij met zijn team overigens achtste in een veld van dertien skûtsjes. Zwaga is de opvolger van Johannes Meeter die met Langweer in 2015 tweede werd tijdens het SKS-kampioenschap. Meeter stuurt nu de verrassend goed presterende Huzumer skûtsje.

Foto Henk Doevendans

langweeer_eruit_stavoren langweeer_eruit_stavoren