SKUTSJE LANGWEER BLIJFT IN HAVEN

Excuses van bemanning over emotionale daad

LEMMER- Het Langweerder skûtsje zal in de wedstrijden van woensdag en donderdag bij Lemmer en in de finale vrijdag op de Sneekermeer niet meezeilen. Dit heeft het bestuur van de Stichting Skûtsjes Doniawerstal in een persverklaring meegedeeld. De Twee Gebroeders van Langweer verliet zaterdag de strijd op het IJsselmeer bij Stavoren uit protest tegen de nieuwe regels om de oude zeilende vrachtschepen gelijkwaardig aan elkaar te maken. Schipper Jaap Zwaga c.s. vinden dat het schip te zwaar geballast moest worden om aan de voorschriften te voldoen. Bestuur, schipper en bemanning hebben wel hun “oprechte” excuses aangeboden aan alle bij de SKS betrokken partijen. Achteraf was het staken van de wedstrijd een te emotionele daad, aldus de Langweerders.

De komende wedstrijden zijn dagelijks vanaf 13.45 uur live te volgen via Watersport-TV.