MAPFRE WINT LEG ZERO

Windstiltes zorgen voor voortijdig einde kwalificatiereeks

ALICANTE- Het Spaanse MAPFRE is winnaar geworden van Leg Zero, de kwalificatieraces ter voorbereiding op de Volvo Ocean Race. Woensdagochtend werd de vierde en laatste race langs de noordwestelijke kust van Spanje bij gebrek aan wind voortijdig afgeblazen.

Vestas 11th Hour Racing zeilde de kortste afstand tussen de start in het Franse Saint-Malo en de finish, waarmee het Amerikaans/Deense team de winst opstreek. Het Nederlandse team AkzoNobel van schipper Simeon Tienpont noteerde de tweede tijd voor het Spaanse MAPFRE, dat daarmee als overallwinnaar van Leg Zero de toon zet voor de Volvo Ocean Race 2017-18.

Dinsdagavond om 19 uur zeilden de Volvo Ocean 65s, behalve Sun Hung Kai/Scallywag, met een bootsnelheid van 5 knopen ter hoogte van Cape Finisterre. Tegen 1 uur in de nacht kropen ze langs de noordwestelijke kust van Spanje in geïsoleerde windbanen van 2 tot 6 knopen. Vestas 11th Hour Racing en MAPFRE gingen aan kop voordat team AkzoNobel begon in te lopen. Het Nederlandse team voer iets westelijker en ontliep zo de windwakken die de rest van de vloot beïnvloedden.

“We wisten al dat de verschillen tussen deze One Design boten klein zijn, maar van Leg Zero hebben we zeker geleerd hoe belangrijk het is om aan boord de juiste routine te hebben. En om iedereen de hele tijd gefocust te houden”, reageerde Tienpont vermoeid na binnenkomst. “Het was een goede test om te zien waar we staan. In de komende weken duiken we verder in enkele performance details en in de gebieden waarin we ons minder comfortabel voelen. We nemen ook de boot nog een keer onder de loep om zoveel mogelijk te leren van haar capaciteiten en om te zien waar ze extra aandacht nodig heeft.” Met de afsluitende tweede plek eindigt team AkzoNobel vierde in het totaalklassement van Leg Zero.

De eindstreep van Leg Zero lag oorspronkelijk voor de kust van Lissabon. Vannacht volgde het besluit om in te korten vanwege het gebrek aan wind. In hun zoektocht naar een briesje maakten de boten meerdere, tijdrovende gijpen en schoof de verwachte aankomsttijd (ETA) naar donderdag. “De voorbereidingstijd voor de Volvo Ocean Race is belangrijk en we moeten ervoor zorgen dat de teams die periode zo goed mogelijk kunnen benutten om zich klaar te maken”, verklaarde racedirecteur Phil Lawrence. Eerder nam hij al de beslissing om deze vierde race op te splitsen in twee delen. Dit vanwege de lichte windvoorspelling en sterke stroming tegen op de eerste racedag.

MAPFRE wint met overtuiging Leg Zero. Het gat tussen het Spaanse team en het Chinese Dongfeng Race Team met de Nederlandse Carolijn Brouwer aan boord, bedraagt 5 punten. Schipper Xabi Fernandez (ESP): “Leg Zero was zeer interessant. We hebben van de winter veel getraind en we hebben kunnen zien dat we goed zeilen. We voeren nu voor het eerst met Joan Villa als navigator en hij werkte heel goed samen met het team. We weten dat wat we doen, goed is. We weten echter ook dat de anderen eveneens beter worden, zoals we in het laatste deel van Leg Zero hebben kunnen zien. Het racen wordt spannend. We zullen de hele tijd moeten pushen.”

Over de concurrentie zegt Fernandez: “Dongfeng is goed voorbereid. Van de nieuwe teams heeft AkzoNobel veel ervaring aan boord. Ze worden met de dag beter. Team Brunel heeft een sterke mix van talent en ervaring. Zij zullen zeer competitief zijn. We gaan nu eerst 10 dagen rust nemen. Daarna zullen we aan kleine details van de boot werken, een laatste krachtinspanning in de sportschool verrichten en dan op de start focussen.”

Dongfeng Race Team van schipper Charles Caudrelier zette vanmorgen de vierde tijd neer, waarmee het Chinese team tweede overall wordt. Carolijn Brouwer reageert: “Lego zero is interessant geweest. Vanuit onze teambase in Lorient hebben we een tijdje alleen rondgevaren. Daar hebben we 3 tot 4 maanden hard getraind, maar het is belangrijk om wedstrijdritme op te doen. De afgelopen 4 races waren voor iedereen een manier om zich te meten. Daarnaast is er nog voldoende tijd om aan dingen te werken, die je binnen je team ontdekt. We zijn een heel end gekomen. We zijn blij met onze snelheid en met hoe we varen. Je kunt altijd aan details werken. Ik denk dat we best nog wat kunnen verbeteren aan de communicatie en de verschillende speed en performance loops binnen ons team. Daarin zijn kleine percentages aan winst te behalen.”

Het Nederlandse Team Brunel van Bouwe Bekking finishte vanmorgen vroeg als zesde, waarmee het op de derde plaats overall eindigt. “De tweede dag ging erg goed. Gistermorgen lagen we bijna 15 mijl achter en daarna zijn we sterk teruggekomen ”, blikt Bekking tevreden terug. “Uiteindelijk werd het met z’n allen een fotofinish, zelfs met Turn the Tide. Gisteravond lagen ze 8 mijl voor op ons. We zijn vervolgens onder de Spaanse kust behoorlijk wat keren overstag gegaan om van landwind te profiteren. Dat pakte prima uit voor ons. Ik ben erg tevreden over hoe het tweede gedeelte ging. We hebben het nodige geleerd van deze Leg Zero en ik ben blij met hoe we in lichtweer gingen.”

De punten van Leg Zero worden niet meegenomen naar het klassement van de Volvo Ocean Race. Leg Zero is bedoeld om de teams cruciale vaaruren in wedstrijdverband te geven voordat de race in oktober van start gaat.

Volgorde van binnenkomst in vierde race Leg Zero:

Vestas 11th Hour racing

Team AkzoNobel

MAPFRE

Dongfeng Race Team

Turn the Tide on Plastic

Team Brunel

SHK/Scallywag

Totaalklassement Leg Zero na vier races:

MAPFRE, 29 punten

Dongfeng Race Team, 24 punten