GROU WINT OPNIEUW SKS KAMPIOENSCHAP

Zwaarbevochten titelstrijd eindigt op Sneekermeer

SNEEK- De slotwedstrijd op de Sneekermeer was dé apotheose van het SKS kampioenschap. Pieter Ezn. Meeter (Akkrum) pakte zijn derde dagwinst, wat hem de vierde plek in het eindklassement opleverde. Douwe Azn. Visser (Grou) finishte als vierde. Na 2005, 2009 en 2014 betekende dit de vierde kampioenstitel voor de Grouster

Klassementsleider Grou en ook Heerenveen lagen kort na de start dicht bij elkaar. Earnewâld en Akkrum konden als beste over bakboord van start. Heerenveen draaide om en maakte een stuurboordslag om uit de drukte te komen. Dit kostte veel extra meters en daardoor rondde Sytze Brouwer (Heerenveen) als negende de eerste bovenboei. Earnewâld leidde de wedstrijd voor Akkrum, Sneek en Grou.

De Grousters namen een groot risico door over stuurboord voor de Súdwesthoek langs te kruisen. Auke de Groot moest wijken, terwijl hij over bakboord zeilde. En dus werd de protestvlag aan de klassementsleider getoond. In het voordewindse rak moest de medische dienst bij Drachten aan boord vanwege een gewond bemanningslid. Heerenveen klom twee plekjes naar voren en rondde de onderton als zevende.

Akkrum pakte uiteindelijk de derde dagoverwinning, gevolgd door Earnewâld op de tweede plaats. De Sneker Pan zeilde op thuiswater naar de derde positie en dit betekende ook de derde plaats in het klassement achter Sytze Brouwer (Heerenveen) die tweede werd. De kersverse SKS kampioen Grou ontving het Sulveren Skûtsje voor het publiek op het Starteiland.

Zaterdagavond om 20:00 uur is in Grou de huldiging van het Grouster skûtsje.

Fotografie Henk Doevendans

finale_sneek finale_sneek