SKIPKESILEN IN GROU

Eeuwenoude traditie met miniatuur scheepjes

GROU Het skipkesilen is in Grou en omstreken een eeuwenoude traditie. Eén keer per jaar wordt in Grou met deze miniatuur scheepjes een wedstrijd gevaren. Vanaf 2011 wordt het evenement gehouden tijdens het Merkeweekend. Dit jaar op zaterdag 9 september.

De watersportplaats Grou heeft wat de skipesilewedstrijden betreft een traditie. Vanaf 1907 worden er wedstrijden gehouden, eerst op initiatief van particulieren en vanaf 1914 onder auspiciën van de zeilvereniging Lyts Frisia, die er in 1924 zelfs de onderafdeling Jong Frisia voor oprichtte.

Vanaf het terras van Waterhostel Oer ’t Hout worden de wedstrijden sinds 2011 gevaren. Er doen verschillende soorten skipkes mee, onderverdeeld in de volgende klassen: Klompklasse, Lytse en Grutte Holle, Lytse en Grutte Folle, de Meteoorklasse en de klasse van Frisia jachtjes. Van de laatste klasse is een bouwpakketje beschikbaar met een polyester rompje. Van de Meteoorklasse zijn tekeningen en een bouwbeschrijving verkrijgbaar bij ‘Jong Frisia’.

De wedstrijden beginnen zaterdag om 09.30 uur.

201409-Skipkesilen-2014-400x300 201409-Skipkesilen-2014-400x300