NIEUWE KITESURFSPOT AAN MARKERMEER

HoekipaDijk is een burgerinitiatief

LELYSTAD- Goed nieuws voor kitesurfend Nederland. Lelystad, Flevoland en Nederland zijn een nieuwe kitesurfspot rijker, genaamd Hoekipa Dijk. De nieuwe officiële kitesurflocatie is gevestigd aan het Markermeer en is zaterdag 30 september feestelijk geopend.

Na anderhalf jaar hard werken is de realisatie van de kitesurfzone bij de strekdam Markerwaarddijk werkelijkheid. De zone is een burgerinitiatief onder de naam Hoekipa Dijk, dat uit het “Dijk van een idee”-project naar voren is gekomen. Vervolgens is Stichting Hoekipa Dijk opgericht om een watersportlocatie voor met name kite- en windsurfers, bij de strekdam te realiseren. In 2019 zal er bij de Markerwaarddijk ook een watersportstrand aangelegd worden die mogelijkheden biedt voor een brede groep aan watersporters. Naast kite- en windsurfen, kunnen kanovaarders en suppers bij het strand opstappen en naar de Marker Wadden varen.

De stichting heeft in samenwerking met diverse partners, en het Regioteam IJsselmeer/Markermeer van het Watersportverbond, aandachtig gekeken naar de uitvoering van de kitesurfzone. Het regioteam van het Watersportverbond heeft deel uitgemaakt van het proces en via een officiële zienswijze aangegeven dat het een fantastische omgeving is voor een nieuwe kitesurfspot.

Er is met aandacht gekeken naar de afstanden tot de scheepvaartroute en de scheiding van diverse recreatievormen als zwemmen en windsurfen. Daarnaast is er rekening gehouden met voldoende afstand tot de aangewezen gebieden die vallen onder de natuurbeschermingswet. Het kitesurfgebied wordt gemarkeerd met betonningen. Hierdoor hebben zij de vereiste Natuurbeschermingswetvergunning en de ontheffing van het Binnenvaartpolitiereglement weten te verkrijgen en de daaraan verbonden voorwaarden invulling gegeven.

strekdam-lelystad strekdam-lelystad