ROEIEN OP LOOSDRECHT

KICK-roei evenement

LOOSDRECHT- Zaterdag 16 september wordt op de Loosdechtse plassen het jaarlijkse  KICK-roei evenement  gehouden. Dit evenement wordt georganiseerd door de Koninklijke Watersport Vereeniging Loosdrecht.
Tijdens dit Kick roei evenement worden wedstrijden gevaren met twee type boten namelijk met de Pilot Gig en de Yole de Mer roeiboten.
De Gigs zijn de stoere sloepen waarin wordt geroeid zonder de rollende bankjes. Gigs worden veelal gebruikt voor coastal roeien op zee onder de kust. In de boot zitten 6 roeiers en een ’stuur’. In de Gig’s wordt ’boord geroeid’, wat wil zeggen dat de roeiers ieder maar 1 riem bedienen.
De Yole de Mer is een slankere elegante boot die geroeid wordt door 4 roeiers en een stuur. Hier wordt volgens het scull principe geroeid en met rollende bankjes. Scull wil zeggen dat iedere roeier twee riemen bedient, zoals bij een skiff.
De wedstrijden in de  Gig’s worden gevaren in het kader van het Nederlands Kampioenschap Pilot Gig boten. De wedstrijd in de Yole worden landelijk georganiseerd om het Coastal Rowing meer onder de aandacht te brengen. De internationale roeibond de FISA is voornemens van het Coastal Rowing in de Yole een olympische klasse maken.
De Gig’s varen per wedstrijd een baan die om een eiland heen gaat en 4,3 kilometer lang is. De Yoles varen ’s middags een baan van 6 kilometer met 6 boeirondingen
Op dit moment zijn in totaal 39 Gig en 10 Yole de Mer teams ingeschreven. Van de in totaal 49 teams die aan dit evenement deelnemen, zijn 10 teams van de organiserende Koninklijke Watersport Vereeniging Loosdrecht . Het overgrote deel komt uit het gehele land.
De wedstrijden starten om 10 .30 uur en zullen rond 17.00 uur zijn afgelopen.

gig-roeien-full gig-roeien-full
yole de mer yole de mer