DRUKKE DAGEN VOOR TEAM BRUNEL

Crew geslaagd voor Yachtmaster examen

SCHEVENINGEN- In de aanloop naar de start van de Volvo Ocean Race, volgende maand, was Team Brunel afgelopen week in Nederland om examen te doen voor het verplichte Yachtmaster certificaat en medische cursussen te volgen.

Nieuw in deze editie is de verplichting voor alle bemanningsleden om in het bezit te zijn van een Yachtmaster certificaat. In het 24 uur durende examen moeten alle individuele bemanningsleden aan een onafhankelijke examinator aantonen een vaardige schipper te zijn en de verantwoordelijkheid voor boot en bemanning aan te kunnen. Het examen is afgelegd op de Ker 46 Van Uden met behulp van de talenten van het Rotterdam Offshore Sailing Team.

Voormalig Volvo Ocean Race-zeiler Gerd-Jan Poortman, normaal gesproken de schipper van de Ker 46, was blij als team een bijdrage te kunnen leveren aan deze week. “Zelf was ik niet aan boord, maar het is bijzonder dat wij als team van de KRZV De Maas op deze manier een bijdrage kunnen leveren aan de voorbereidingen van Team Brunel op de start van de race. Tegelijkertijd is het voor onze talenten fantastisch om met deze mannen en vrouwen te mogen varen.”

Team Brunel schipper Bekking is tevreden: “De hele crew heeft het examen gehaald. Het klinkt makkelijker dan het is, zeker omdat de druk er vol op staat. Zonder Yachtmaster diploma vaar je gewoon geen Volvo Ocean Race.”

Medische testen

Team Brunel zal in aanloop naar en gedurende de race worden bijgestaan door een medisch team opererend onder de vlag van de Bergman Clinics. Onder leiding van de artsen van de Bergman Clinics en Embracingsports hebben enkele teamleden deze week dan ook de vierdaagse verplichte medische cursussen doorlopen.

Daarnaast werd onder leiding van Dokter Peter Verstappen een medische keuring en een sporttest afgenomen in het Sportgeneeskundig Centrum Den Haag. Dokter Verstappen is als onder andere plaatsvervangend chefarts, huisarts van de Nederlandse Olympische ploeg en teamarts van de Lotto-Jumbo wielerploeg geen onbekende in de sportwereld. Met behulp van een online app zal hij de medische gesteldheid van de zeilers in de aanloop naar en tijdens de race volgen

Bekking: “Ik was erg onder de indruk van de medische faciliteiten en aanwezige kennis. Er wordt gedacht in oplossingen, dat spreekt ons aan. Alle boten zijn gelijk, het komt er dus op aan wie de sterkste crew heeft. Niet alleen zeil-technisch en tactisch maar zeker ook fysiek. Dat we een dergelijk professioneel team achter ons hebben staan, die weten wat het is om topsport te bedrijven en 24 uur per dag voor ons klaar staan, is een fijne geruststelling.”

De Nederlandse week werd vrijdagmiddag met precies een maand te gaan tot de start afgesloten met een verrassingsbezoek aan het hoofdkantoor van hoofdsponsor Brunel in Amsterdam. Waar zeilers, engineers en consultants elkaar op een informele wijze troffen.

Zaterdagavond meldde het team zich alweer in Newcastle, waar zondag en maandag de Sea Survival cursus op het programma staat. In de loop van deze week, na een paar laatste dagen vrij, komt het team in Lissabon bij elkaar voor de laatste voorbereidingen op de start van de Volvo Ocean Race.