GROTE VLOOT J/80 BIJ FROSTBITE CUP

Winterserie in Naarden populair

NAARDEN- Deze winter zal de grootste vloot J/80’s uit de Nederlandse geschiedenis strijden om de Frostbite Cup van R&ZV Naarden. Inmiddels hebben zich 24 J/80’s ingeschreven en hebben sommige zeilteams speciaal voor deze serie een J/80 aangeschaft.

Het is de derde keer dat de Frostbite Cup wordt georganiseerd. De winterserie bestaat uit een zevental dagen van oktober tot en met maart met drie tot vier starts per dag. Naast J/80’s zijn ook andere eenheidsklasse van harte welkom. “Maar ze moeten dan wel met een groep komen”, zegt Frans Driessen, wedstrijdleider van R&ZV Naarden. “Dat hoeven er zeker niet 24 te zijn, maar met vier boten krijg je niet een eigen baan.”

Naast de wedstrijden kunnen de zeilers gebruikmaken van verschillende faciliteiten. Zo worden dit weekend een aantal J/80’s nog even onder handen genomen om vervolgens op 7 oktober in concoursstaat aan de start te verschijnen. Ook kunnen deelnemers inschrijven voor een gezamenlijk onderhoud door Deep Yachts na afloop van de Frostbite Cup. Met de thuishaven, Jachthaven Naarden, zijn goede afspraken gemaakt over het kranen en over het ijsvrij houden van de vloot, of zelfs tijdelijk op de kant zetten als de vorst richting een ‘Elfsteden temperatuur’ gaat.

Maar niet alleen de boten krijgen de nodige aandacht. Speciaal voor de J/80 zeilers geeft Pieter-Jan Postma een training. “Het onderstreept het niveau van de zeilers, maar ook de kwaliteit van de organisatie.” zegt Floris Cornelissen, voorzitter van de wedstrijdcommissie. Naast Frans Driessen en Bernard Holsboer (voorzitter J80 klasse Benelux), is er een toegewijd team uit Naarden dat zich inzet om deze winterserie tot een ongekend succes te maken.

Sinds dit jaar staat inschrijving ook open voor kajuitboten. Zij krijgen een langebaan voorgeschoteld, terwijl de J/80’s (en andere eenheidsklassen) op het Gooimeer hun up-downwind banen varen. De kajuitboten zullen alleen de eerste drie wedstrijddagen varen tot en met 3 december. Daarna is de kans op vrieskou te groot en wordt het ‘gedoe’ om de inbouwmotoren vorstvrij te houden. “Het is een mooie manier om je zeilseizoen te verlengen en laten we eerlijk zijn, je doet toch nog geen onderhoud tot eind maart,” aldus de organisatie.

Bekijk video Impressie (https://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=ste9_sbrp5k)

De Frostbite Cup wordt georganiseerd door R&ZV Naarden en wordt gevaren op het Gooimeer. Inschrijving staat open voor eenheidsklassen en kajuitjachten. De eerste wedstrijd is op zaterdag 7 oktober, daarna worden alle wedstrijden op een zondag gevaren. Ga voor de wedstrijddata, een overzicht van de deelnemers en het inschrijfformulier naar

DSC_0805 DSC_0805
DSC_0806 DSC_0806