OKTOBER RACES TERUG VAN WEGGEWEEST

Grillige omstandigheden bij Van Uden Reco in Medemblik

MEDEMBLIK-De vernieuwde oktoberraces ofwel de ”Van Uden Reco oktober races” vanuit het Regatta Center in Medemblik maakten hun naam in alle opzichten waar dit weekend.

Het oktoberweer kenmerkte zich in al haar grilligheden. Op de zaterdag was het mistig en regenachtig. Op veel momenten was door de mist de bovenboei vanaf het startschip niet zichtbaar. De onstuimige wind maakte de pret compleet. Op zondag was het zonnig met een duidelijk rustiger karakter werden de wedstrijden vooral tactisch interessant.
In de TwoHanded klasse was het team Buurman en Buurman, J122 “Ajeto” van John van de Starre en Robin Verhoef het sterkste. Zij verbaasden zich er op zondag over dat ze ondanks de matige wind toch de 20 mijls wedstrijd behoorlijk snel hadden afgewikkeld.
In de ongemeten klasse was het bij aanvang al een gelopen race. De Vagabond van Peter van de Driesche was de enige deelnemer in die klasse en kon zich deze editie dus alleen maar meten met de ander klasses.
In de ORC 3 werd de Spirit 36 Capolavoro van Thomas den Kortenaar eerste voor de andere deelnemers in die klasse Zeilteam 10. In ORC 2 voer Willem Ellemeet alleen maar eentjes en tweetjes en wist daarmee de 11 deelnemers in die klasse te snel af te zijn. In de laatste wedstrijd op zondag kwam met een protest een einde aan deze hegemonie en nam de Decatur van Arjen de Zeeuw het goud mee naar huis. Beiden boten hebben het hele weekend nek aan nek gevaren met slechts seconden ertussen.
De Funx was op zaterdag nog even het middelpunt van de belangstelling in race 1 toen zij hun roze spinnaker in zijn geheel om de boeg wisten te plakken. Met beleid en verlies van punten haalden zij het kostbare zeil van de boeg en voeren daar de rest van de races gewoon mee uit. In ORC 1 waren 5 schepen ingeschreven. Meest opvallende schepen waren de door Maarten Voogd ontworpen Far East 28R’s. Zij flitsten snel over de baan met een semi professionele bemanning. Door de hogere rating en prima tactiek wist de Red Herring van Sjaak Haakman hier de gouden plak te veroveren.
De Onyx moest de wedstrijden verlaten nadat zij al hun voorzeilen kapot gescheurd hadden. Door tomeloze inzet van de zeilmaker konden zij op zondag de serie afmaken.
De Van Uden Reco oktober Races worden door de Holland Regatta Club in samenwerking met het  Van Uden Reco Race commitee georganiseerd.
Deze succes formule was al 11 jaar in Stellendam de drijvende motor achter de seizoens-opener en zal van dit jaar ook de vernieuwde oktober races in het Regatta Center Medemblik organiseren.

Fotografie: Laurens Morel www.saltycolours.com

VURokt2017_©LaurensMorel_DSC5799_w VURokt2017_©LaurensMorel_DSC5799_w