ALMERE CENTRAAL OPNIEUW LANDSKAMPIOEN

Van eredivisie zeilen

MONNICKENDAM- Almere Centraal pakte op zondag opnieuw de felbegeerde landstitel tijdens de finale van het Eredivisie Zeilen in Monnickendam. Het team kon dit weekend Jachtclub Scheveningen nog net op afstand houden en zo hun bokaal veilig stellen.

Almere Centraal was er een hoop aangelegen hun titel te prolongeren. Team captain John den Engelsman vertelt: “Onze ambitie was de landstitel van 2016 te prolongeren, en dat is prima gelukt. Ook de laatste speelronde in Monnickendam hadden we graag het podium willen halen, maar dat is helaas net niet gelukt. Begin van dit seizoen hebben wij 4 nieuwe leden aan ons team toegevoegd. Allemaal ervaren wedstrijdzeilers, maar wel iedere speelronde weer een uitdaging om het juiste team op te stellen. Ook dit heeft bijzonder goed uitgepakt. Tot dit weekend wisten we al 3 speelrondes te winnen, hoewel de onderlinge marges aanzienlijk kleiner zijn ten opzichte van 2016. Waar de marges helemaal klein waren was tijdens de Sailing Champions League 2017, de Europese variant van het Eredivisie Zeilen waar de 64 beste clubs van Europa meevaren. Tijdens de finales twee weken terug in Porto Cervo (Italië) hebben we een overall 9e gezeild, maar het verschil met een podiumplaats was slechts 4 punten. Ambitie in 2018 is een podiumplaats tijdens deze Europese finale pakken!”

Op de tweede plaats is het team van Jachtclub Scheveningen geëindigd. Het team stond dit jaar al veelvuldig op het podium en wist ook dit jaar hun doelstellingen te realiseren. We hadden net als vorig jaar het doel om het podium halen, dus ons doel is bereikt. Hoewel we nog veel liever hadden gewonnen, zijn we wel blij met onze overall tweede plek. We leren nog steeds tijdens elke wedstrijd en dat vertaalt zich in een stijgende lijn. Ook onze ervaring opgedaan in de halve finale en finale van de Sailing Champions League helpt hier enorm bij. Met dit resultaat mogen we volgend jaar weer ‘Europa in’! Maar Almere Centraal kan z’n borst natmaken, na een 3e plek vorig jaar en een 2e plek nu, moge duidelijk zijn dat de 1e plek meer dan ooit lonkt!”, vertelt Tom Kerkhof van Jachtclub Scheveningen. Het team eindigde dit weekend in Monnickendam overigens ook op de 2e plaats, waarmee ze dit jaar ook 3 maal op het podium hebben gestaan.

Het derde team wat namens Nederland internationaal mee zal gaan varen is Watersport Vereniging Giesbeek. Dit weekend was voor ons bijzonder spannend. Tussen de nummers 2 t/m 6 was alles nog mogelijk en werd het voor ons een directe strijd met team VWDTP. De laatste race zou zelfs bepalend zijn wie van ons twee op het podium terecht zou komen! Het seizoen bezien, kijken we tevreden terug. De 200 trainingsuren dit jaar hebben zich uitbetaald en inmiddels is voor ons een droom uitgekomen door de Europese tour mee te mogen draaien”, vertelt een lachende Peter Wanders.

Ook de organisatie kijkt tevreden terug op een mooi seizoen. Wedstrijdleiders Alex Hoeve en Marcol de Klerk: Gedurende het hele seizoen hebben we telkens kwalitatief hoogwaardige zeilweekenden weten te realiseren. We hebben dit jaar het niveau een heel stuk omhoog zien gaan. Een goede ontwikkeling, aangezien we hierdoor ook bij zwaardere omstandigheden gewoon door konden varen, wat weer te danken is aan de zeilervaring van de teams. Maar de zeilers verwachten dan ook een professionele wedstrijdorganisatie achter de schermen, deze slag is inmiddels volledig gemaakt en biedt veel mogelijkheden voor de toekomst. Verder zien we steeds meer jeugdige deelnemers toetreden die de oude(re) garde wil verslaan, geweldig en past helemaal in de filosofie van het Eredivisie Zeilen! Voor volgend jaar worden nieuwe varianten op het huidige Eredivisie Zeilen format uitgetekend, we willen namelijk graag naar meer teams. Wellicht wordt het een format met een eerste én tweede divisie, waarbij we de kosten voor deelname gelijk willen proberen te houden aan dit seizoen.”

Fotografie Jasper van Staveren

De complete overall uitslag van het Eredivisie Zeilen 2017 is hier te vinden: