GENOMINEERDEN ZEILER VAN JAAR BEKEND

Uitreiking 6 november in Scheveningen

SCHEVENINGEN - De genomineerden voor de Conny van Rietschoten en Flyer Trofee zijn bekend! De jury heeft afgelopen week gekozen uit de vele inzendingen. Een lastige opgave, afgelopen jaar zijn er weer zoveel mooie prestaties geleverd door de vele zeilers die Nederland rijk is.

De Conny van Rietschoten Trofee is de zeilsport- prijs van Nederland en wordt tijdens het Zeiler van het Jaar Gala toegekend aan één of meerdere personen die (gezamenlijk) een opmerkelijke prestatie hebben geleverd in de zeilsport. Daarnaast wordt de Flyer Trofee uitgereikt aan het jeugdtalent (U21) van het jaar. Het is een bijzonder evenement waar Nederlands toppers uit alle facetten van de zeilsport bij elkaar komen en de hoogtepunten van het afgelopen zeiljaar vieren. Het Zeiler van het Jaar Gala is een samenwerking van het Watersportverbond en Stichting Zeiltrophy. Beide organisaties hebben als doel de zeilsport in Nederland te bevorderen.

De jury heeft voor beide trofeeën de volgende kandidaten genomineerd:

Conny van Rietschoten Trofee

Afrodite Zegers & Anneloes van Veen (470, begonnen een fantastisch jaar, zeilden van podium naar podium plaats)

Carlo Huisman (grinder Emirates Team New Zealand, heeft zich snel in de kijker weten te varen, nu aan boord bij team Brunel)

Pieter Heerema (Eerste Nederlander in de Vendee Globe die de race finishte)

Flyer Trofee

Bjarne Bouwer & Eliott Savelon (jeugd kampioenen Nacra 15)

Sil Hoekstra (RS:X windsurftalent, treedt in voetsporen van zijn ouders)

Maas Trofee
Op dezelfde avond wordt ook de Maas Trofee uitgereikt aan de vrijwilliger(‘s) die zich op een bijzondere wijze verdienstelijk heeft/hebben gemaakt voor de zeilsport. De jury kent deze prijs toe zonder nominaties.

Coach van het Jaar en de Mediaprijs
Sinds twee jaar heeft het Watersportverbond ook de Coach van het Jaar en de Mediaprijs geïntroduceerd. Tot 1 november kan er via de website zeilervanhetjaar.nl genomineerd worden. Tijdens het Zeiler van het Jaar Gala kunnen alle gasten stemmen. Op deze wijze wordt door de aanwezigen de Coach van het Jaar en de Mediaprijs gekozen.

Over de genomineerden

Conny van Rietschoten Trofee:

Afrodite Zegers (25) & Anneloes van Veen (27)
Afrodite Zegers en Anneloes van Veen groeiden op in twee verschillende landen. Zegers leerde zeilen in Griekenland, van Veen hier in Nederland. Sinds 2013 zeilt het duo samen in de 470-klasse en ze lijken voor elkaar in de wieg gelegd. In 2016 maakte het duo in Rio de Janeiro haar debuut op de Olympische Spelen. Hier grepen ze op één punt naast het brons. Lang stilstaan deden ze niet, het volgende doel was snel gesteld voor het duo: Tokyo 2020. In het najaar van 2016 zaten ze dan ook alweer samen in de boot, en dit jaar lieten ze duidelijk van zich horen. Met winst op de wereldbekerwedstrijden in Miami en Hyeres, een tweede plek bij de wereldbeker in Santander en in Monaco het Europees kampioenschap. Het duo was goed voor vijf keer goud en tweemaal zilver.

Carlo Huisman (26)
Carlo Huisman was door zijn deelname aan de America’s Cup in een klap wereldberoemd in zeilend Nederland. Hij gaf Nederland een reden de America’s Cup te volgen en te juichen voor Emirates Team New Zealand. Het team dat investeerde in fietsers die de grinders overnamen. Huisman bekleedde deze nieuwe positie aan boord van Emirates Team New Zealand. Hier kwam hij terecht nadat hij naam voor zichzelf maakte in het RC44 circuit. Na de winst met Emirates Team New Zealand duurde het niet lang voor Bouwe Bekking van team Brunel hem vroeg aan boord te stappen voor de Volvo Ocean Race.

Pieter Heerema (66)
Pieter Heerema is geboren in Zuid-Amerika en verhuisde op elfjarige leeftijd naar Nederland met zijn ouders. Hij begon met zeilen in de 470, waarna hij overstapte op de Yngling, de J22 en de J24. Ook is hij geen onbekende in het Dragons en RC44 circuit. Met zijn bemanning behaalde hij goede resultaten en stond regelmatig op het internationale podium. De succesvolle zakenman wilde altijd meer, al jaren volgde hij de Vendee Globe, de non-stop solo race rond de wereld. Hoewel hij nauwelijks ervaring had met solo zeilen, besloot hij op 65-jarige leeftijd dat hij de eerste Nederlander moest zijn die deze race voltooide. Een uitdagende reis volgde op zijn boot, de gele ‘No Way Back’. Op 2 maart 2017 finishte hij inderdaad als eerste Nederlander in de Vendee Globe na een tocht van 116 dagen, 9 uur en 24 minuten. Met alle tegenslag die hij onderweg kende is Heerema een motivatie voor velen, niet opgeven en doorgaan.

Flyer Trofee:

Bjarne Bouwer & Eliott Savelon
Bjarne Bouwer (14) en Eliott Savelon (15) stapten vorig jaar over van de Optimist naar de Nacra 15. Afgelopen zomer werden ze in Garda  Nacra 15 Class Kampioen en werden in september in hun klasse overall winnaar van de United 4 Sailing 2017. Daarnaast plaatsten ze zich voor het Youth Sailing World Championship in Sanya, China eind dit jaar dankzij winst op het Belgian Youth Championship Multihull in dezelfde Nacra 15 klasse. De jeugdzeilers hebben bewust voor de Nacra 15 gekozen omdat het een snelle en spectaculaire boot is, ze hopen dat deze klasse nog verder gaat groeien in Nederland zodat het veld ook groter wordt.

Sil Hoekstra
Sil Hoekstra is een veelbelovende windsurfer die als junior op EK’s en WK’s al meerdere malen op het podium stond. Dit jaar voer hij voor het eerst mee met de senioren tijdens het WK in Japan, hier eindigde hij op een 42ste plaats. Daarna heeft hij zich nog geplaatst voor het Jeugd WK in Sanya, China na een eerste plaats tijdens de United 4. Het Jeugd WK vindt in december plaats. Voor de zomer behaalde hij zijn Mavo diploma, hierna heeft hij er voor gekozen geen vervolgopleiding te doen zodat hij zich volledig op het windsurfen kan storten.

Maandag 6 november worden de felbegeerde Trofeeën uitgereikt tijdens het Zeiler van het Jaar Gala in het Zuiderstrandtheater te Scheveningen.