PLANNEN VOOR DRIJVEND ZONNEPARK IN IJSSELMEER

Stelsel van drijvende panelen langs Afsluitdijk

DEN OEVER- Het bedrijf Sunfloat heeft het plan opgevat voor een immens drijvend zonnepark in het Ijsselmeergebied. Het stelsel van zonnepanelen moet langs de Afsluitdijk komen en zou 23 kilometer lang moeten worden en 2,5 kilometer breed.

Het Watersportverbond heeft nog geen formeel standpunt ingenomen, maar het Regioteam IJsselmeer/Markermeer heeft inmiddels contact gezocht met vertegenwoordigers van onder andere de Toerzeilers, de Stichting Waterrecreatie Nederland en HISWA Vereniging om de plannen te bespreken. Daarnaast gaat er gekeken worden hoe informatie kan worden ingewonnen, welke argumenten kunnen worden afgewogen en hoe hier gezamenlijk op zal worden gereageerd.

Door het toepassen van tweezijdig werkende panelen op water kan de opbrengst aan zonnestroom fors worden verhoogd en breiden de mogelijkheden om zonne-energie op te wekken in Nederland zich nog verder uit.

”Het water maakt de panelen beter rendabel door de weerkaatsing van het zonlicht en de koelte. Bovendien kunnen de panelen bijna energieloos met de zon meedraaien en dat levert in Nederland al een meeropbrengst van 18 procent”, zegt business developer Sipco Eggink van Sunfloat opde site van het bedrijf.

img_2944 img_2944