BRAASSEM OPNIEUW KAMPIOEN TEAMZEILEN

Uitdagende omstandigheden op Kralingse plas

ROTTERDAM- Sinds 2005 organiseert een combinatie van Rotterdamse zeilverenigingen, verenigd in de Stichting World Port Sail, het NK voor clubteams. In 2005 was dat nog op de Nieuwe Maas, vanaf 2007 in de Maashaven en sinds 2016 op de Kralingse Plas. Daar werd afgelopen weekeinde om de titels gestreden.

Ook dit jaar was er weer een parallel programma voor teams ‘under 18’. Terwijl de ”senioren” het programma afwerken in de MaxFun25, varen de ”junioren”in RS Feva’s. Voor beide groepen geldt het format twee tegen twee; wie als laatste (4e) over de finish komt, bezorgt z’n team de nederlaag.

Op de MaxFun baan streden acht verenigingen om de titel. Voor het NK onder de 18 hadden zich 6 teams aangemeld. De omstandigheden waren op z’n zachtst gezegd ”uitdagend”. Zaterdag een stevige ZZW wind, met uitschieters tot ver over de 20 knopen. Halverwege het programma besloot wedstrijdleider Tim de Held dat de vier MaxFuns met gereefd grootzeil verder moesten. Op de U18 baan had wedstrijdleider Marcol de Klerk al iets eerder besloten tot het zetten van de G vlag: geen gennakers.

Zaterdags werkten de senioren een intensief programma af. Maar liefst 24 starts in krap zeven uur Dat leverde aan het eind van de dag al een duidelijk beeld op. Viervoudig kampioen Braassemermeer maakte korte metten met iedere tegenstander: een 100% score met 6 wins. Het team van DMTRA moest ook buigen voor het Braassemgeweld. Maar DMTRA bleef de rest van de tegenstanders voor: 5 wins op 6 races. WV Aalsmeer, WV Binnenmaas en de kampioen van 2011, de Rotterdamsche Zeilvereeniging, bleven op een 50% score steken: 3 wins. De Maas bleef steken op de zesde plek met 2 wins, daarachter ex aequo de Roei- en Zeilvereniging Gouda en de Kralingsche Zeilclub met allebei 1 win.

Zondagmorgen werd besloten dat er alleen een finale zou worden gevaren; zowel bij de Feva’s als bij de MaxFun. De bronzen plekken werden vastgesteld op grond van het klassement. Dat werd bij de MaxFuns in het begin van de middag na 45 races opgemaakt. Daaruit bleek Aalsmeer ”best of the rest”: 6 wins uit 11 races. Drakenzeilers Olivier en Dominic Bakker, al sinds vele jaren stuurlieden in het team en eerder al twee keer finalist, moesten dit keer met de derde plek genoegen nemen. De RZV scoorde 5 wins uit 11, goed voor een vierde plaats. Gouda en Binnenmaas deden niet veel voor elkaar onder: beide 4 wins, maar door een betere score in de afzonderlijke races was de percentagescore van Gouda net iets beter. Zij werden respectievelijk vijf en zes.

In de MaxFun finale, waarin de wind wederom zowel qua sterkte als qua richting erg wispelturig was, twee zeer aan elkaar gewaagde teams. Wie het eerst twee races wint is NK. In de start van de eerste race lieten de DMTRA-ers al direct hun ambities zien. Ze vertrokken in eerste en derde positie en hoewel er de hele race door veel positiewisselingen waren finishten ze als eerste en tweede. De eerste nederlaag van de Braassem was daarmee een feit. In de tweede race zagen we een iets agressiever Braassem team , zeker bij de start. Maar vlak voor de ’down wind’ finish zag het er naar uit dat de Braassem toch weer zou verliezen. Vlak voor de lijn echter liep een DMTRA boot een penalty op en dat redde het Braassemteam.

Zo moest een derde wedstrijd de beslissing brengen. Na een gewonnen start leek de Braassem vrij gemakkelijk op de overwinning af te gaan. Maar in het tweede kruisrak (de baan is upwind, spreader,downwind, nog een keer upwind, spreader en dan downwind finishen) pakte DMTRA door slim en ook technisch goed te zeilen de eerste en tweede positie. Pas halverwege het laatste voordewindse rak veranderden de kansen door een geweldige gijpmanoeuvre van Mandy Mulder vanuit vierde positie. Jeroen de Boer, die zich gemangeld wist door de twee DMTRA boten, kon zo door Mandy uit zijn netelige positie worden verlost en maakte vervolgens handig gebruik van zijn nieuwe positie. Knarsetandend moest DMTRA toestaan dat ze de vierde plek zo’n beetje op de finishlijn in handen gedrukt kregen. Braassemermeer opnieuw landskampioen!

Bij de Feva’s ging de finale tussen de Rotterdamsche Zeilvereeniging en de WV Binnenmaas. De Koninklijke watersportverenigign Sneek stond tot begin zondagmiddag nog tweede, maar ging vervolgens een keer meer in de fout dan de Binnenmaas en moesten met de derde plaats genoegen nemen. In de finale was de RZV duidelijk het sterkste team. Lisette de Vries/Anabelle Zielinski en de gebroeders Nankman wonnen beide keren de start en daarmee ook vrij gemakkelijke beide wedstrijden. Het Binnenmaas team (Alec Gielbert/Olivier de Ridder en Luuk de Wijn/William Zielinski) gaven aanvankelijk uitstekend partij maar een bij het strijken onwillige genaker en een penalty bij de tweede start nekten de ambities van het Binnenmaas team. Evenals vorig jaar werd de RZV kampioen.

Het team van de wv Braassemermeer bestond uit:

Boot 1: stuurvrouw Mandy Mulder, grootzeil Claire Blom, fok: Wouter Stiphout, voordek: zaterdag Erik Wesselman en zondag: Nina Keizer.

Boot 2: stuurman: Jeroen de Boer, grootzeil: Lieske Wierenga, fok: Martijn Worseling, voordek: Bart Leerling

Het team van DMTRA:

Boot 1: stuurman Floris de Wit, grootzeil: Jeroen Rooijmans, fok: Anne van der Beek, voordek: Christiaan Poolen.

Boot 2: stuurman: Dirk-Jan Korpershoek, grootzeil: Wender Snijders Blok, fok: Jesse Mol, voordek: Joris Lak)

Volledige uitslag NK

WV Braasemermeer

DMTRA