EEN SCHILDPAD, PINNETJE, GEBROKEN ZEILLAT EN FEESTJE

Angela's Blog

Als zeilliefhebber, succesvol wedstrijdzeilster en internationaal jurylid volgt Angela Brandsma de Volvo Ocean Race op de voet en schrijft daar analiserende, soms pittige en kritische blogs over. Met een vlotte pen bericht ze over het verloop van de race, de tactische beslissingen van de crew en alle randverschijnselen.

 

NIET ECHT SPANNENDE DAG

Niet dat de Volvo Ocean Race ooit als saai betiteld kan worden, maar woensdag was niet echt een heel erg spannende dag. Je ziet het ook aan het nieuws op twitter en facebook. Er is veel aandacht besteed aan de schildpad van Team Brunel... ”de wat?” hoor ik je vragen...Team Brunel heeft blijkbaar problemen met hun snelheid gehad omdat er een schildpad onder hun boot vast zat. Dat doet mij denken aan het verhaal tijdens de vorige race waarbij ze zeiden dat er een dolfijn (of een haai?) op hun roer gespiest zat. Laten we het er maar op houden dat de Brunel boot een bijzondere relatie heeft met de oceaan.

Nee, dan team Scallywag. Afgelopen nacht kwam opeens de fok naar beneden. Gelukkig was er niets kapot maar was er een pinnetje losgeschoten in de top. Het heeft het team wel uit hun slaapritme gehaald, maar volgens Annemieke Bes gaat het allemaal helemaal goed komen.

Team Akzo Nobel had een gebroken zeillat en deze hebben zij tijdens de windstilte mooi kunnen repareren. Het zit ze even mee, wat ook wel eens leuk is. Overigens blijken de meningen verdeeld over het Braziliaanse krantenartikel van afgelopen zondag (zie mijn blog van dinsdag. Ik heb nu berichten gehoord dat Martine Grael eigenlijk zondag ook al uit het team wilde stappen maar dat ze van haar vader mee moest. Ook heb ik gehoord dat ze helemaal niet van plan is om van boord te stappen maar dat juist haar vader het team komt versterken vanaf Lissabon. Zou dat dan de eerste keer zijn dat een vader en dochter samen in 1 team meedoen aan de Volvo Ocean Race?

We wachten het maar af.

Op dit moment ( woensdagavond) is Team Vestas 11th Hour nog steeds de koploper maar heeft Mapfre de afgelopen update toch weer wat afstand goed gemaakt. De grootste en enige verliezer van de afgelopen 6 uur is Team Akzo Nobel. De boot die de meeste mijlen heeft goedgemaakt is Dong Feng Race Team waardoor zij zijn opgekropen naar de 4e plek. Leuk om hen ook weer eens te noemen en ik verwacht dat dat niet de laatste keer zal zijn de komende maanden.

De verwachting is dat de teams vanaf Porto Santo naar rechts gaan om vervolgens na 1 gijp Porto Santo North Waypoint te ronden en af te reizen richting Lissabon. Weet je trouwens waarom het North Waypoint is toegevoegd aan de race? Waarom de teams 200 mijl moeten ’omvaren’? Omdat ze te snel gaan. Het windwak was niet zo groot als in eerste instantie gedacht en zonder dat Waypoint zouden de boten te snel in Lissabon arriveren. Dat is niet de bedoeling omdat alle activiteiten voor de zaterdag gepland zijn, een dag dat mensen doorgaans niet hoeven te werken.

Ik vind het mooi en zie opeens een parallel met de Sneekweek.

Mijn voorspelling? 1. Vestas 2. Mapfre 3. Dongfeng en 4. Akzo Nobel

 

English version blog Angela Sails

Angela’s VOR blog (https://angelasails.wordpress.com/blog/)

 

Angela Sails Blog Angela Sails Blog
img_9463 img_9463