STUDENTEN BOUWEN NIEUWE BOOT VOOR AANGEPAST ZEILEN

SV14 op laagdrempelige manier te produceren

AMSTERDAM- Drie studenten van het Hout en Meubileringscollege in Amsterdam beginnen binnenkort met de bouw van een SV14, een boot speciaal voor zeilers met een lichamelijke beperking.

De idee voor deze nieuwe boot komt van de in Thailand woonachtige Belg, Peter Jacobs. Via Social Media riep hij vorig jaar bevriende collega’s op een betaalbare, eenvoudig te bouwen, zeilboot te ontwerpen voor het aangepast zeilen. De bekende ontwerper Alexander Simonis sprak het initiatief aan en tekende de SV14.

Het idee achter het ontwerp is dat handige vrijwilligers voor zeilers met een handicap een boot kunnen bouwen. De huidige boten die beschikbaar zijn voor het aangepast zeilen zijn helaas erg duur. Om de bouwkosten zo laag mogelijk te houden is een Open Source project opgezet, waarbij de initiatiefnemers tekeningen en CNC snijbestanden aanleveren. Hiermee kunnen de boten op een laagdrempelige manier geproduceerd worden. Daarnaast omarmen diverse toeleveranciers dit project door materialen zoals masten, gieken, boegsprieten en zeilen tegen kostprijs te leveren. Een aangepaste, beweegbare stoel wordt door een bedrijf in Zwaag tegen materiaalkosten gemaakt.

De boten worden nu nog uitsluitend in het hout gebouwd. Er worden mallen ontwikkeld waarmee de boten straks ook in het composiet geproduceerd kunnen worden.

De SV14 is er in een een-en tweemans uitvoering. De prijs van een standaard boot ligt rond de 3000 euro. De duurste uitvoering kost rond de 7000 euro. Uitgaande dat de boot door vrijwilligers wordt gebouwd.

Binnen een jaar na het opstarten van dit project zijn er al boten in aanbouw in Amerika, Zuid-Afrika, Thailand, Maleisië en Nieuw-Zeeland. De boot die de studenten van het Hout-en Meubileringscollege zullen bouwen, wordt de eerste in Europa.

Bekijk video met ontwerper Alexander Simonis

Klik hier SV 14 (https://www.youtube.com/watch?v=08rBLNit63s&feature=youtu.be)

237-Sail3 237-Sail3
237-Sail9 237-Sail9