HEEREMA WINT CONNY VAN RIETSCHOTEN TROFEE

Na deelname aan zwaarste solo-zeilrace: de Vendee Globe

SCHEVENINGEN- Pieter Heerema (66) is de winnaar van de Van Rietschoten Trofee 2017. Heerema voltooide afgelopen editie als eerste Nederlander de Vendee Globe. Een non-stop solozeilwedstrijd rond de wereld.

Met zijn racer ’No Way Back’ deed hij totaal 116 dagen, 9 uur en 24 minuten over wat wel de zwaarste zeilwedstrijd ter wereld wordt genoemd. Met alle tegenslag die hij onderweg kende is Heerema een motivatie voor velen, niet opgeven en doorgaan. Aldus de jury.

Tijdens het Zeiler van het jaar gala dat maandagavond in het Zuiderstrandtheater in Scheveningen werd gehouden ging de Flyer Trofee, een zeilprijs voor teams of zeilers onder de 21 jaar, naar Bjarne Bouwer en Eliott Savelon.

Afgelopen zomer werden ze in Garda  Nacra 15 Class Kampioen en werden in september in hun klasse overall winnaar van de United 4 Sailing 2017. Daarnaast plaatsten ze zich voor het Youth Sailing World Championship in Sanya, China eind dit jaar dankzij winst op het Belgian Youth Championship Multihull in dezelfde Nacra 15 klasse. De jeugdzeilers hebben bewust voor de Nacra 15 gekozen omdat het een snelle en spectaculaire boot is, ze hopen dat deze klasse nog verder gaat groeien in Nederland zodat het veld ook groter wordt.

De Maas Trofee, een oeuvre prijs voor een persoon die zich op bijzondere wijze verdienstelijk heeft gemaakt voor de zeilsport ging naar Peter Anink.

Het Zeiler van het Jaar Gala is een samenwerking van het Watersportverbond en de Stichting Zeiltrophy. Beide organisaties hebben als doel de zeilsport in Nederland te bevorderen.

Fotografie Watersport-TV

DU6A0397 DU6A0397