BEKKING VERVANGT BIJNA HALF TEAM

Ervaring en talent aan boord bij Brunel

MELBOURNE- Jens Dolmer (DEN), Sally Barkow (USA), Sam Newton (AUS) en Rome Kirby (USA) stappen aan boord Team Brunel voor Leg 4 van de Volvo Ocean Race. Het viertal vervangt voor de etappe van Melbourne naar Hong Kong: Louis Balcaen, Annie Lush, Alberto Bolzan en Peter Burling. Dinsdag 2 januari 2018 vertrekken de zeilers naar Hong Kong.

”Het was altijd het plan dat Burling en Balcaen na deze etappe naar huis gingen. Burling heeft vanaf het begin alles gevaren en heeft de komende weken ook enkele America’s Cup-verplichtingen,” aldus Bekking. ”Dat we Annie na haar blessure moesten vervangen, is overduidelijk. Daarnaast willen we Alberto wat extra hersteltijd geven na deze zware Zuidelijke Oceaan. Dit is topsport op het hoogste niveau en je moet 100% fit zijn. Het is beter om nu goed uit te rusten en later helemaal fit terug te komen in de race. ”

Nieuwe krachten

De schipper is blij met zijn nieuwe versterkingen en kijkt uit naar de start van de etappe naar Hong Kong. Bekking: ”Het idee was om Juanpa Marcos en Jens Dolmer aan boord te brengen, maar Juanpa zijn eerste baby is nog steeds niet geboren, dus hij kon nog niet van huis. Met Jens halen we een van de meest competitieve teamspelers die ik ken aan boord. We hebben samen veel campagnes gedaan. Hij is die oceaanracer met veel technische vaardigheden. Tijdens deze korte tussenstop in Melbourne mogen alleen zeilers en twee mensen van de shore crew op en aan de boot werken. Daarom hebben we besloten om Jens in Melbourne te laten beginnen. Met Jens en Abby hebben we nu twee uitstekende boot captains die veel meer kunnen dan alleen het technische team bijstaan. We verwachten dat zij het verschil kunnen maken om de boot in een nog betere vorm te krijgen en te houden deze etappe. ”

“We zijn heel erg blij met Sally Barkow die Annie vervangt. Ik ken Sally een beetje van de vorige editie toen ze aan boord was van Team SCA met Abby en Annie. Beiden zijn meer dan overtuigd dat Sally binnen Team Brunel past. Rome ken ik maar ik heb zelf nog nooit met hem gevaren. Hij past echt binnen onze filosofie om kansen te bieden aan de nieuwe generatie. Hetzelfde geldt voor Sam, zijn zeil-CV zegt genoeg. Ik heb dan ook geen enkele twijfel over hun zeilkwaliteiten. Kyle en Capey geven hoog over ze op. Kyle kent ze natuurlijk heel goed, hij heeft al twee America’s Cups met deze jongens gezeild.”

CREW TEAM BRUNEL VOOR LEG 4

Bouwe Bekking – NED – skipper

Andrew Cape - AUS – navigator

Carlo Huisman – NED

Jens Dolmer – DEN

Kyle Langford – AUS

Sam Newton – AUS

Rome Kirby – USA

Sally Barkow – USA

Abby Ehler – GBR

Yan Riou – FRA - OBR

Jens Dolmer, 23 mei 1969

De 48-jarige Deen, zeilde met Team Brunel in de vorige editie. Dolmer voer daarnaast tijdens de voorbereiding op deze editie de Fastnet al mee. Als America’s Cup veteraan en winnaar van de Maxi Worlds, kent Jens het offshore zeilen als geen ander. Het wordt zijn derde Volvo Ocean Race na Ericsson in 2008-09 en Team Brunel in 2014-15. Jens heeft omdat hij bekend staat om zijn technische vaardigheden de bijnaam “MacGyver”. Hij zal Abby Ehler bijstaan in de rol van boat captain.

Sally Barkow, USA, 10 juli 1980

De 37-jarige Sally uit Nashota, Wisconsin, staat bekend als een uitstekende stuurvrouw. De afgelopen jaren was ze voornamelijk bezig met het Magenta project dat voorkwam uit Team SCA, het vrouwelijke team dat deelnam aan de Volvo Ocean Race 2014-15. Sally is een van de meest ervaren allround wedstrijdzeilster met onder andere een match race wereldtitel op zak. Op de Olympische Spelen van Beijing 2008 zeilde ze voor het Amerikaanse team en in 2005 en 2007 werd ze verkozen tot Rolex Yachtswomen van het jaar.

Sam Newton, AUS, 11 maart 1986

De 31-jarige Sam won de 34e America’s Cup met Oracle Team USA in 2013 en was ook tijdens de afgelopen Cup onderdeel van het team. Newton groeide op in de buurt van de haven van Sydney. Hij won titels in veel verschillende klassen, zo pakte hij onder andere zes overwinningen op de JJ Giltinan Trophy, de belangrijkste regatta voor de spectaculaire 18-voet skiffs. Daarnaast zeilde Sam naar eerste plaatsen in de roemruchte Sydney-Hobart Race aan boord van de ”Wild Oats” en de ”TP52 Quest”. Newton was eerdere deze week ook aan boord van ”Wild Oats XI” toen deze als eerste finishten in de Sydney-Hobartrace. ”Wild Oats XI” kreeg uiteindelijk alleen een penalty van de jury en verloor hun line honours aan ”Comanche”.

Rome Kirby, USA, 6 juni 1989

De nu 28-jarige Kirby uit Newport, Rhode Island, won in 2013 de America’s Cup met Oracle. Daarvoor al zeilde hij in 2011-12 een Volvo Ocean Race aan boord van Puma Ocean Racing. De toen pas 22-jarige eindigde met Puma destijds als derde.

Kirby zal de rol van stuurman en zeiltrimmer op zich nemen en is alweer de vijfde onder 30-zeiler van het team naast: Huisman, Langford, Balcaen en Burling. Het professioneel zeilen zit Kirby overigens in het bloed. Zijn vader Jerry Kirby kende een prachtige carrière als professioneel zeiler in de America’s Cup en de Volvo Ocean Race.

Fotografie: Ainhoa Sanchez, Rich Edwards en  Bart Salemans.

brunel vervangt brunel vervangt
jens jens