BRUNEL AAN VERKEERDE KANT VAN WOLK

Gemengde gevoelens aan boord Nederlandse boot

HONGKONG- n de nacht van woensdag op donderdag raakte Team Brunel aan de verkeerde kant van een wolk. Hierdoor ligt de Nederlandse boot nu op achterstand van de kopgroep.

Nu de wind stabiliseert en in kracht toeneemt lijkt het einde van een lange en moeilijke Doldrums passage echter dichtbij. De verwachting is dat de boten in deze vierde etappe van de Volvo Ocean Race rond 18 januari finishen in Hong Kong.   

Schipper Bouwe Bekking (NED) kijkt terug op een intensieve 24 uur. Bekking: ”Er zijn gemengde gevoelens op dit moment aan boord bij Team Brunel. Gister hadden we een uitstekende dag en hadden we de anderen boten in het zicht. Mapfre lag slechts 2 zeemijl onder ons, we konden ze met hun zaklampen zien schijnen op het zeil. We hadden allebei zo’n 15 knopen bootsnelheid toen die onweersbui kwam. Bij ons kwam de wind toen opeens van voren terwijl zij door konden varen.”

Rome Kirby (VS): ”We gingen met zo’n 15 knopen bootsnelheid toen de wind opeens 180 graden draaide. Doordat we alle grote zeilen op hadden staan was het niet mogelijk om direct goed te anticiperen. Het grootste voorzeil, de masterhead zero, kwam tegen de mast en drukte ons bijna op de kant.”

”Op dat moment waren we vrij dicht bij Mapfre en Team AkzoNobel, maar we zaten aan de verkeerde kant van die wolk. De anderen boten konden helaas profiteren, maar dat is ook onderdeel van het wedstrijdzeilen, denk ik.”

”Daarna verloren we echt de aansluiting met de rest van de vloot. Dat is zo jammer. We hebben echt heel erg hard gewerkt om voor de wolken uit te blijven, maar dat lukte uiteindelijk net niet.”

Bekking: ”Het is een vreselijk gevoel, je ziet hun navigatieverlichting steeds kleiner worden en na 30 minuten zijn ze volledig uit het zicht verdwenen.”

Brunel aan verkeerde kant wolk Brunel aan verkeerde kant wolk