AKZONOBEL WINT HAVENRACE HONGKONG

Welverdiende overwinning voor team Tienpont

HONGKONG- Wie zaterdagochtend de wekker heeft gezet om live de havenrace van de Volvo Ocean Race in Hongkong te bekijken, zal daar geen spijt van hebben gehad. Team AkzoNobel deed goede zaken en wist te winnen. Team Brunel met Peter Burling aan het roer werd derde.

De blijdschap aan boord van AkzoNobel na de finish van de In-Port Race in Kowloon Bay was groot. Terecht. Het team van Simeon Tienpont liet al in leg 4 zien steeds beter te gaan zeilen. Een overwinning kon dan ook niet uitblijven.

VIDEO...havenrace Hongkong (https://www.youtube.com/watch?v=umfugUNvktA)

De zeilcondities in de Kowloon Bay van Hong Kong waren uiterst uitdagend. Dongfeng Race Team en het Nederlandse Team Brunel finishten na een spannend duel respectievelijk als tweede en derde. Met twee Nederlandse teams op het podium en de Nederlandse Carolijn Brouwer met Dongfeng, was het een succesvolle zeildag voor de Nederlanders.

Tijdens de race was de oostenwind 6 tot 10 knopen sterk, maar erg vlagerig en veranderlijk. Dit te samen met de getijdenstroom op de wedstrijdbaan, maakten het lastig voor de tactici.

“We hadden een geweldig spannende race. We hadden ons voorgenomen om vandaag onze eigen wedstrijd te varen. Het was moeilijk genoeg met de winddraaiingen en stroming”, zei team AkzoNobel-schipper Simeon Tienpont naderhand.

“Het team heeft een ongelofelijke race gevaren en de jongens achterop de boot hebben het tactische spel goed gespeeld. Het is fijn als de puzzelstukjes in elkaar vallen. Dat is een mooie beloning voor al het harde werken van de bemanning.”

Dongfeng Race Team kwam als tweede door de finish. Team Brunel van schipper Bouwe Bekking, maar met de winnende America’s Cup-schipper Peter Burling aan het roer, pakte de laatste podiumplek in Hong Kong. Het Chinese en Nederlandse team wisselden in de derde ronde van positie. Team Brunel zeilde een sterk kruisrak en ging daarmee voorop, maar Dongfeng vocht zich op het voor-de-windse rak terug en verzekerde zich zo van de tweede plek.

Het Spaanse MAPFRE moest genoegen nemen met de vierde plaats en zakte daardoor een plek in het totaalklassement van de In-Port Races. Dat wordt nu aangevoerd door Dongfeng Race Team. Team AkzoNobel neemt de derde overallplaats in, met Team Brunel in zijn kielzog.

De verschillen zijn klein en kunnen nog verder slinken na de Around Hong Kong Island Race op zondag 28 januari. Beide resultaten vormen samen de eindscore van de HGC In-Port Race in Hong Kong.

De lokale favoriet, Sun Hung Kai/Scallywag, kwam fantastisch uit de startblokken, maar raakte vervolgens verder achterop en vocht zich naar de vijfde plek voor Turn the Tide on Plastic.

De start van de Around Hong Kong Island Race staat morgenochtend om 11:30 uur lokale tijd (03:30 UTC) gepland. Live te volgen via Watersport-TV.

Fotografie Pedro Martinez/ Volvo Ocean Race Organisatie

Akzo wint 3 Akzo wint 3