BRUNEL MET ZEVEN ZEILERS AAN START IN HAVENRACE

Bekking: ''achterstand op koplopers verkleinen..."

GUANGZHOU- Team Brunel heeft morgen tijdens de In-Port race in het Chinese Guangzhou twee doelen: de derde plaats verdedigen in het havenrace klassement en het gat met koplopers Dongfeng Race Team en Mapfre verkleinen. Op 7 februari wacht in Hong Kong de herstart van de Volvo Ocean Race met de etappe richting Auckland.

“In principe is de crew hetzelfde als waarmee we de In-Port race en de Round the Island in Hong Kong hebben gevaren afgelopen weekend,” aldus schipper Bouwe Bekking. ”Annie (Lush red.) is nog niet wedstrijdfit en zal in ieder geval hier nog niet actie komen. We hopen dat ze op tijd fit is voor de herstart in Hong Kong maar het zal krap worden. Naast Annie missen we Cape, hij is na de Round the Island naar huis gevlogen voor wat tijd met zijn familie en om zich optimaal voor te bereiden op Leg 6 naar Auckland. Dat wordt opnieuw een etappe met tactische keuzemomenten hij gebruikt deze periode, om de verschillende alternatieven goed in kaart te brengen.”

Omhoog kijken

Schipper Bouwe Bekking en stuurman Peter Burling zijn vol vertrouwen en kijken omhoog in het In-Port klassement. Bekking: “We hebben in Hong Kong tijdens de In-Port race wat dingen uitgeprobeerd dat bracht ons naar een derde plaats. Die lijn willen we graag doorzetten en het doel is natuurlijk om de achterstand op de twee leiders Dongfeng Race Team en Mapfre te verkleinen.” Burling: “We raken steeds beter op elkaar ingespeeld. Vorige week en ook van de week hebben we wat dingen uitgeprobeerd die proberen we nu te finetunen. Ik heb er wel weer zin in. Het is mooi om het vertrouwen van het team te krijgen en dit soort wedstrijden te mogen sturen.”

Bekking: “Peter is niet voor niks wereldzeiler van het jaar. Je moet mensen in hun kracht plaatsen. Daarom stuurt hij in dit soort wedstrijden.”

Crewlist In-Port Race Guangzhou

Bouwe Bekking (NED)