BRUNEL EN AKZO OP PODIUM

Tijdens In-Port race in het Chinese Guangzhou

GUANGZHOU-Team Brunel en team AkzoNobel hebben vanmorgen tijdens de Dongfeng In-Port Race een Nederlands onderonsje uitgevochten voor de tweede en derde plek.  Pas in het laatste rak naar de finish liet Team Brunel zijn nationale concurrent definitief achter zich. De overwinning is voor het Spaanse Mapfre.

Bouwe Bekking: ”Het is natuurlijk een heel mooi resultaat. Ik denk dat we een goede race hebben gevaren vandaag. We hadden goede manoeuvres en we gingen snel. Met name dat laatste is heel belangrijk.”

Te vroeg gestart?

Bij de start leek Team Brunel het moeilijk te hebben. Grote vraag na afloop was waren ze te vroeg over de lijn of niet? Schipper Bekking en stuurman Burling leggen uit. Bekking: ”We dachten dat we te vroeg over de startlijn waren. Dus we gingen terug, toen bleek dat we niet te vroeg waren, dat was een duur foutje. Maar ook dat is onderdeel van het wedstrijdzeilen. Soms neem je een verkeerde beslissing, meestal is het andersom dan wacht je te lang en verlies je te veel. Dat was vandaag niet het geval. ”

Burling: ”In het begin zaten we behoorlijk dichtbij de lijn. We besloten om terug te gaan, het zekere voor het onzeker te nemen. Terwijl we teruggingen realiseerden we ons dat wij het niet waren. Dan heb je meteen een achterstand te pakken. Maar we zeilden verder een vrij goed eerste rak en kwamen als vierde rond de eerste bovenboei. Daarna wisten we al snel een aantal boten in te halen.

Lastig op rivier

Er stond ongeveer 10 knopen wind en de zes boten sterkte vloot moest vier rondes varen. “Het was lastig zeilen op de rivier”, aldus MAPFRE-schipper Xabi Fernández. “We hadden een goede start en konden daarna mooi in lijn met de wind en stroming blijven. Zo konden we verder uitlopen.” Met de zege in China pakt MAPFRE de leiding in de In-Port Race Series weer terug van Dongfeng Race Team, dat vandaag een teleurstellende wedstrijd zeilde.

De lokale helden aan boord van Dongfeng Race Team gingen te vroeg over de lijn, net als Sun Hung Kai/Scallywag. Alleen verliep de herstart voor Scallywag netjes en voor Dongfeng rampzalig. Het Chinees/Franse team bleef aan de ankerlijn van de startboei hangen. Tegen de tijd dat ze zichzelf hadden bevrijd, waren de andere teams al honderden meters verder.

MAPFRE ging aan kop bij de eerste boeironding, gevolgd door team AkzoNobel en Scallywag. Team Brunel met America’s Cup-winnaar Peter Burling aan het roer, rondde als vierde. In het volgende voor-de-windse gingen ze in een gijpmanoeuvre Scallywag voorbij. Vanaf dat moment startte het duel tussen de twee Oranjeteams in het veld. Team Brunel zeilde een sterk tweede kruisrak en kwam als tweede bij de bovenboei. Die positie weten ze tot net voor de derde bovenboeironding vast te houden.

Terwijl Burling moet knijpen (een hoek heel dicht bij de wind varen) om de bovenboei te halen, rolt team AkzoNobel van schipper Simeon Tienpont met meer snelheid over zijn landgenoten heen. Tienpont en zijn bemanning beginnen als tweede aan het finale voor-de-windse rak naar de eindstreep. Lang duurt deze rangorde niet, want in een gijpmanoeuvre neemt Team Brunel de tweede plaats weer over om die daarna niet meer af te staan. Team AkzoNobel finisht als derde, gevolgd door Scallywag. Hoewel Dongfeng Race Team er alles aan doet om toch nog een plekje op te schuiven, weet Turn the Tide on Plastic uiteindelijk die poging te pareren. Schipper Dee Caffari komt als vijfde over de eindstreep en Dongfeng teleurstellend als zesde.

De vloot zal op maandag 5 februari Guangzhou verlaten op weg naar Auckland met een geplande stop in Hong Kong. De herstart vindt op woensdag 7 februari om 13:00 uur lokale tijd (05:00 UTC) plaats.

Voorlopig totaalklassement Volvo Ocean Race In-Port Race Series

MAPFRE – 32 punten

Dongfeng Race Team – 27 punten

Team Brunel – 23 punten

team AkzoNobel – 21 punten

Sun Hung Kai / Scallywag – 13 punten

Vestas 11th Hour Racing – 12 punten

Turn the Tide on Plastic – 10 punten

zat 22 zat 22
Zat 23 Zat 23
Zat 24 Zat 24
Zat 25 Zat 25