VERBOND ZIET KANSEN IN VERGRIJZING

Een leven lang genieten op het water

LEEUWARDEN- ‘Nederland watersportland! Een leven lang genieten op het water’ dat is de mooie slogan van het Watersportverbond. Aan de bevolkingspiramide van Nederland is te zien dat ons land in toenemende mate vergrijst. Het aantal senioren neemt toe, ze blijven langer fit waardoor ze langer actief kunnen blijven als watersporter.

Het Platform Motorboot van het Watersportverbond ziet de vergrijzing als een kans. Bij het Watersportverbond aangesloten verenigingen krijgen van het Platform Motorboot suggesties aangereikt. Het zijn suggesties hoe faciliteiten en voorzieningen bij de vereniging en in verenigingshavens zodanig kunnen worden ingeregeld of verbeterd dat senioren langer van de watersport kunnen blijven genieten. Op die manier houden verenigingen hun ledenbestand makkelijker op peil.

Bekijk video  Zilveren wimpel (https://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=6ijnKpld8Wc)

De aangedragen suggesties volgen uit een inventarisatie van het Platform Motorboot en consultatie van direct betrokkenen. Het blijkt dat verenigingen het de groep ouder wordende watersporters vaak op verrassend eenvoudige manier gemakkelijker en meer naar de zin kunnen maken. Een checklist of de haven op dit gebied een voldoende haalt is inmiddels gereed en staat op het punt te worden uitgerold. Watersportverenigingen die ‘senioren-proof’ zijn kunnen in de toekomst van het Watersportverbond jaarlijks De Zilveren Wimpel krijgen!

AY1Q1361 AY1Q1361